![Prosjektleder Jan Helge Egeland, Statens vegvesen og prosjektsjef Gudmund Dyrland, Skanska.](https://image.at.no/374792.webp?imageId=374792&width=960&height=542&format=jpg)
Skanska skal rehabilitere E18-tunneler
Undertegnet stor rehabiliteringskontrakt på arbeider som skal utføres i 2017 og 2018.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Sikkerheten i tunnelene på E18 i Kristiansand skal bedres, spesielt i forhold til brannsikkerhet og forebygging av trafikkulykker. Tunnelene må også innfri kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften innen i 2019.
I Oddernes- og Banehei-tunnelen på E18 i Kristiansand er det Skanska Norge AS som skal utføre arbeidet for Statens vegvesen. Kontrakten ble inngått 30. november. Den er på 233,5 millioner kroner og gjennomføres som en totalentreprise som omfatter prosjektering og utbedringsarbeider i tunnelene.
Nattarbeider
Byggeperioden er beregnet å vare fra januar 2017 til sommeren 2018. I januar starter arbeidene med tekniske bygg utenfor tunnelene, mens selve tunnelarbeidene starter i mars 2017.
Arbeidene skal utføres om natten fra klokken 22.00 til 06.00. For å få til kortest mulig stengeperiode legges det opp til å arbeide i begge tunnelene samtidig. Det betyr at ett løp stenges gjennomgående fra Bjørndalsletta til Gartnerløkka. Motgående løp vil bli gjort om til toveistrafikk om natten.
All trafikk vil gå nesten som normalt på dagtid. På strekningen Gartnerløkka – Bjørndalsletta blir kjørefeltene adskilt med fysisk hinder hele døgnet i det ene løpet. Det betyr at det ikke er mulig å skifte kjørefelt på denne strekningen. I det andre løpet vil det være normalsituasjon på dagtid.
Dette skal gjøres
Statens vegvesen skal utbedre 200 tunneler i hele landet mellom 2015 og 2019. Dette er tunneler med lengde over 500 meter på riksveinettet. I Region sør er det i alt 32 tunneler, og to av disse er Oddernes- og Banehei-tunnelen i Kristiansand.
Arbeidene i E18 Oddernes- og Banehei-tunnelen er oppgradering av mye teknisk utstyr for å gi bedre sikkerhet for trafikantene i tilfelle brann eller ulykke i tunnelene. I tillegg gjøres det forefallende vedlikeholdsarbeid i tunnelene.
Noen eksempler på tiltak er:
- Utskifting av kabelbroer og lysarmaturer
- Utskifting av kameraer for kameraovervåkningen
- Utskifting og oppsetting av skilt
- Oppgradering av viftekapasitet pga. endrede krav ved brann
- Oppgradering av nødstrømsforsyning
- Flere nødtelefoner, samt flere ledelys
- Utvidelse av tekniske bygg
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?