- Ikke god nok oppfølging av tunnelsikkerheten
- Det er satt i verk viktige oppgraderinger, men for mange tunneler er sikkerhetsdokumentasjonen fortsatt ikke på plass og det er ikke gjennomført brannøvelser, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Dokument 3:16 (2015–2016) «Riksrevisjonens undersøking av arbeidet til styresmaktene med å styrkje tryggleiken i vegtunnelar» ble overlevert til Stortinget 6. september 2016.
Undersøkelsen tar for seg hvordan sikkerheten følges opp i forbindelse med tunnelsikkerhetsforskriftene, innhold i risikoanalyser og beredskapsplaner, gjennomføring av øvelser og informasjon til trafikanter om sikkerhet i tunneler.
Overser lokale forhold
Det er i gjennomsnitt 1300 uønskede kjøretøystopp, 25 branner og 15 tilløp til brann i de 1130 norske veitunnelene i året.
Riksrevisjonen har sett nærmere på forholdene i 41 tunneler som er vurdert som spesielt risikoutsatte. Undersøkelsen viser at risikoanalysene for et flertall av disse ikke tar for seg spesielle forhold og risikoer ved den enkelte tunnel.
- Uten gode risikovurderinger vil man heller ikke få et godt nok grunnlag for å avgjøre sikkerhetstiltak som bør settes i verk, eller for å utarbeide beredskaps- og innsatsplaner for tunneler, sier riksrevisor Per-Kristian Foss i en pressemelding.
Manglende informasjon og retningslinjer
Videre er det i ca. halvparten av tunnelene ikke gjennomført brannøvelse de fire siste årene. Dette gjelder blant annet sju undersjøiske tunneler som gjennom risikoanalyser og faktiske hendelser er kjent for å ha langt flere branner enn andre tunneler.
Informasjonen til trafikkantene om adferd ved kjøring i tunnel, sikkerhetsutstyr, bruk av dette og om selvredning er ikke god nok, skriver Riksrevisjonen
- Undersøkelsen viser at Statens vegvesen i altfor mange tilfeller ikke har god nok oppfølging av sikkerheten, sier Foss.
Sentrale retningslinjer, veiledere og kvalitetssystemer er enten ikke utformet, eller de er oppdaterte uten å gi tydelige føringer for arbeid med risikoanalyser og beredskapsplaner i regionene.
Vegdirektoratet har heller ikke god nok informasjon for å følge opp at tunneler blir forvaltet i tråd med lover og forskrifter, ifølge revisjonen.
Trenger felles veileder
Riksrevisjonen anbefaler Samferdselsdepartementet å sørge for at Vegdirektoratet oppdaterer rammeverket for forvaltning av sikkerhet i tunneler, utvikler en felles veieder for beredskapsplaner og følger opp forvaltningen i regionene.
Videre anbefaler Riksrevisjonen at direktoratet sammen med nødetatene styrker kompetansen rundt brann og redning i tunneler og gir trafikantene bedre informasjon og sikkerhetsutstyr og selvberging i tunneler.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda