Truer med å holde tilbake Follobane-betaling
Jernbaneverket (JBV) har avdekket tilfeller av det som ser ut som brudd på krav til minstelønn og overtid/hviletid-regler; først og fremst hos underleverandører. Nå truer JBV med sanksjoner.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I Follobaneprosjektet har Jernbaneverket satt inn ekstra tiltak for å sikre at hovedentreprenørene som bygger Follobanen følger opp kravene til lønns- og arbeidsvilkår.
Undersøkelser har nemlig avdekket tilfeller av «det som ser ut til å være brudd på krav til minstelønn, regler for maksimalt antall tillatte arbeidstimer, pålagt hviletid og bruk av overtid», skriver Jernbaneverket på sine prosjektsider.
Tilfellene er «først og fremst avdekket hos enkelte underleverandører, som har avtaler med Follobaneprosjektets hovedentreprenører».
Sender brev
Follobaneprosjektet har gjennomført interne revisjoner jevnlig siden 2015, og lønns- og arbeidsvilkårene er fulgt opp på anleggsplassene. Siden 9. juni er et uavhengig revisjonsfirma engasjert for å gjennomgå lønns- og arbeidsvilkår ved prosjektets største kontrakt; tunnelboringen.
Prosjektet sender likelydende brev til hovedentreprenørene, der det understrekes at kontraktfestede krav skal overholdes. Hovedentreprenørene må påse at deres underleverandører også følger kravene.
Betalingstopp og utestengelse
Dersom forholdene omkring lønns- og arbeidsvilkår ikke blir ordnet, truer Follobaneprosjektet med bruk av sanksjoner.
Det kan bli snakk om å holde tilbake betaling, og utestenge underleverandører fra prosjektet. Disse sanksjonene er omtalt i kontraktene mellom Jernbaneverket og hovedentreprenørene.
LO-ansatt på prosjektet
Follobaneprosjektet har også inngått avtale med LO som har en egen ansatt på plass fulltid i prosjektet. Ifølge LO er Follobanen det første prosjektet innen samferdsel med avtale om en egen LO-koordinator på innsiden av prosjektet.
- Vi i Follobaneprosjektet ønsker å stå tydelig frem med våre tiltak. Som byggherre skal vi gjøre nødvendige oppfølginger av kontraktene vi har signert med entreprenører, sier prosjektdirektør Erik Smith i Jernbaneverket, på prosjektets nettsider.
Kritiske forhold som kontrolleres
Jernbaneverket vurderer blant annet:
- Overholdelse av krav om timeføring (timelister), overtid, hviletid og rett til minstelønn
- Overholdelse av krav om HMS-kort for lovlig inngang til anleggsområde
- Overholdelse av retningslinjen om at bare arbeidskraft som kan regnes som eksperter er unntatt krav om HMS-kort for å slippe inn på anleggene for å utføre kortvarig arbeid
- Overholdelse av entreprenørenes plikt til å skaffe egenerklæring fra underleverandører, inkludert bemanningsbyråer, om at de har forstått kravet om å overholde lover og retningslinjer for lønns- og arbeidsvilkår.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll