
- EU må ta tak i sine transportbedrifter
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever bedre håndheving av kjøre- og hviletidsbestemmelser
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Lik behandling uansett nasjonalitet, bruk av hjullås inntil gebyrer blir betalt og en slutt på henleggelse av åpenbare overtredelser: Dette er kravene som stilles av NLFs landsmøte til norske myndigheter.
NLF mener at kjøre- og hviletidsbestemmelsene er en viktig faktor for trafikksikkerheten og like konkurranseforhold. Etter at det ble lov til å kjøre flere kabotasjeturer med utenlandske vogntog i Norge, er kjøre- og hviletidsbestemmelsene og håndheving av disse en vesentlig faktor for å opprettholde lik konkurranse.
NLF skriver i en pressemelding:
«Det er også viktig at alle land i EU har bedriftskontroll på dette området slik at de som bryter regelverket og ikke blir stoppet i Norge, vil få reaksjon i sitt hjemland ved kontroll. Ved en del anledninger har ikke politi og påtalemyndighet ressurser nok til å få inn bøter og sjåføren som ikke har overholdt regelverket får kjøre videre. Dette er en av grunnene til at NLF ønsker et Transportpoliti.»
NLF krever av norske myndigheter:
• At alle sjåfører og bileiere blir behandlet likt, uten hensyn til nasjonalitet.
• At hjullås blir brukt inntil gebyrer er betalt.
• At åpenbare overtredelser ikke blir henlagt.
• At myndighetene overfor EU arbeider for å sikre at de kontroller som EU-reglene pålegger, faktisk gjennomføres i det enkelte EU-land, og at alle land har en bedriftskontroll som fungerer.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS