Tucon og Marti IAV Solbakk DA står for tunneldrivingen fra Strand-siden i Ryfylketunnelen (Ryfast).
Tucon og Marti IAV Solbakk DA står for tunneldrivingen fra Strand-siden i Ryfylketunnelen (Ryfast).

Feil i skiftordning og manglende dokumenter på Ryfast

Arbeidstilsynet har i 2016 gjennomført to ikke varslede tilsyn hos Statens vegvesens entreprenører, Tucon og Marti IAV Solbakk DA, som bygger en del av Ryfylketunnelen ved Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten fra Arbeidstilsynet pålegger entreprenørene å lage ny skiftordning og dokumentere at arbeiderne får overtidsbetaling.

Ser alvorlig på rapporten

- Statens vegvesen ser svært alvorleg på tilsynsrapporten, og vi forventer at Marti/Tucon gjennomfører de tiltakene som Arbeidstilsynet pålegger dem. Det har vi allerede tydeleg kommunisert til entreprenørene, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Han legger til at Statens vegvesen beklager dersom det viser seg at entreprenørene har jobbet i strid med Arbeidsmiljøloven.

Kan ikke intervjue ansatte

- Statens vegvesen som byggherre og Arbeidstilsynet har ulike  roller og muligheter til oppfølging. Vår rolle er å kontrollere arbeidsoperasjoner i forbindelse med arbeidet som pågår i tunnelene og i dagsonen, samt få innsyn i dokumentasjon på at entreprenøren følger Arbeidsmiljøloven, sier Eiterjord.

Han påpeker at Statens vegvesen ikke kan intervjue ansatte, slik Arbeidstilsynet har gjort.