Entreprenørene vil ha færre store kontrakter
Mef ønsker seg færre store kontrakter og mindre fokus på pris fra Statens vegvesen. Se Mefs 13 punkter lange ønskeliste her.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Maskinentreprenørenes Forbund (Mef) har i løpet av det siste året samlet innspill fra medlemmer og tillitsvalgte om utfordringer og målsettinger knyttet til Statens vegvesen-markedet.
Anbefalinger
Resultatet er et policynotat hvor bransjeorganisasjonen, i tillegg til å belyse utfordringer i dagens veimarked, kommer med anbefalinger til transportetaten.
– Mef ønsker å være tydelige på at vi ønsker oppdrag tilpasset bransjen, kontrakter som utnytter entreprenørenes kompetanse og at seriøsitetsarbeid prioriteres.
- Samtidig har vi som bransjeorganisasjon et ansvar for at entreprenørene styrker egen kompetanse og kontraktforståelse, påpeker Trond Johannesen, administrerende direktør i Mef i en pressemelding.
Mef mener 13 tiltak vil legge til rette for en best mulig utvikling i Statens vegvesen-markedet i årene fremover.
Se listen over tiltak i faktaboksen til høyre
– Statens vegvesen er en viktig oppdragsgiver for medlemsbedriftene våre, og vi ønsker å være en pådriver for at etaten har en innkjøps- og kontraktpraksis som sikrer effektiv ressursbruk og konkurranse på like vilkår. Vi opplever å ha et godt samarbeid med Statens vegvesen og vil bygge videre på dette i tiden fremover, avslutter Trond Johannesen.
For mange store kontrakter
Blant utfordringene Mef mener å se er at en større andel av kontraktene fra Statens vegvesen er svært store. Dette mener Mef at kan svekke muligheten for Mefs medlemmer til å ta på seg oppdrag som hovedentreprenør.
Mef mener også at Statens vegvesen legger i for stor grad vekt på laveste pris som tildelingskriterium ved anbud. Dette kan hemme kompetanseutviklingen i bransjen og skape grobunn for ulik konkurranse mellom norske og utenlandske virksomheter. Kriterier som forventet kvalitet, byggetid, oppdragsforståelse og gjennomføringsevne kan i enkelte konkurranser gi bedre resultat enn ensidig fokus på laveste pris.
Dårlig kommunikajson
Entreprenørene opplever videre at tvister ofte oppstår med bakgrunn i dårlig kommunikasjon og ulik tolkning av beskrivelsesteksten i prosesskoden. Noe som er kostbart for alle parter.
Entreprenørene opplever en økning i taktisk beskrivelse hos Statens vegvesen, noe som bidrar til å skape konflikter.
Entreprenørene må ofte forskuttere svært store beløp ved gjennomføringen av veiprosjekter. Entreprenørene «fungerer som en bank for byggherren», noe som ikke er hensiktsmessig.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?