
Entreprenørene vil ha færre store kontrakter
Mef ønsker seg færre store kontrakter og mindre fokus på pris fra Statens vegvesen. Se Mefs 13 punkter lange ønskeliste her.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Maskinentreprenørenes Forbund (Mef) har i løpet av det siste året samlet innspill fra medlemmer og tillitsvalgte om utfordringer og målsettinger knyttet til Statens vegvesen-markedet.
Anbefalinger
Resultatet er et policynotat hvor bransjeorganisasjonen, i tillegg til å belyse utfordringer i dagens veimarked, kommer med anbefalinger til transportetaten.
– Mef ønsker å være tydelige på at vi ønsker oppdrag tilpasset bransjen, kontrakter som utnytter entreprenørenes kompetanse og at seriøsitetsarbeid prioriteres.
- Samtidig har vi som bransjeorganisasjon et ansvar for at entreprenørene styrker egen kompetanse og kontraktforståelse, påpeker Trond Johannesen, administrerende direktør i Mef i en pressemelding.
Mef mener 13 tiltak vil legge til rette for en best mulig utvikling i Statens vegvesen-markedet i årene fremover.
Se listen over tiltak i faktaboksen til høyre
– Statens vegvesen er en viktig oppdragsgiver for medlemsbedriftene våre, og vi ønsker å være en pådriver for at etaten har en innkjøps- og kontraktpraksis som sikrer effektiv ressursbruk og konkurranse på like vilkår. Vi opplever å ha et godt samarbeid med Statens vegvesen og vil bygge videre på dette i tiden fremover, avslutter Trond Johannesen.
For mange store kontrakter
Blant utfordringene Mef mener å se er at en større andel av kontraktene fra Statens vegvesen er svært store. Dette mener Mef at kan svekke muligheten for Mefs medlemmer til å ta på seg oppdrag som hovedentreprenør.
Mef mener også at Statens vegvesen legger i for stor grad vekt på laveste pris som tildelingskriterium ved anbud. Dette kan hemme kompetanseutviklingen i bransjen og skape grobunn for ulik konkurranse mellom norske og utenlandske virksomheter. Kriterier som forventet kvalitet, byggetid, oppdragsforståelse og gjennomføringsevne kan i enkelte konkurranser gi bedre resultat enn ensidig fokus på laveste pris.
Dårlig kommunikajson
Entreprenørene opplever videre at tvister ofte oppstår med bakgrunn i dårlig kommunikasjon og ulik tolkning av beskrivelsesteksten i prosesskoden. Noe som er kostbart for alle parter.
Entreprenørene opplever en økning i taktisk beskrivelse hos Statens vegvesen, noe som bidrar til å skape konflikter.
Entreprenørene må ofte forskuttere svært store beløp ved gjennomføringen av veiprosjekter. Entreprenørene «fungerer som en bank for byggherren», noe som ikke er hensiktsmessig.
STILLING LEDIG:
-
Lager- og bulkmedarbeider
AUSTIN NORGE AS
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge
-
HMS-Koordinator
AF HÅNDVERK AS