![500 kubikkmeter steinmasse må ryddes etter hver salve](https://image.at.no/390591.webp?imageId=390591&width=960&height=540&format=jpg)
Første salve i Sjursøytunnelen
Salvene går nå jevnlig bare meter fra oljelagre og eksisterende veianlegg.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Et nytt kapittel ble skrevet i byggingen av Follobanen, da den første salven i Sjursøytunnelen ble avfyrt i slutten av forrige uke.
- En vellykket start på sprengningsarbeidene, sier prosjektleder Adler Enoksen, til Jernbaneverkets nettside.
Tunnelens om nå er under bygging er den nordgående adkomsttunnelen for Østfoldbanen på vei inn til Oslo. I ukene framover skal det sprenges to salver om dagen, med en fremdrift på åtte meter i døgnet.
- Arbeidene inne i Sjursøytunnelen har pågått siden september, men onsdagens salve markerer for alvor oppstarten av tunnelarbeidet mot Oslo, understreker Enoksen, prosjektleder på denne delen av Follobaneutbyggingen.
Sprengningene må gjøres ekstra kontrollert og forsiktig, fordi de settes av bare få meter fra eksisterende veianlegg og de store oljelagrene som er å finne i Ekebergåsen.
- Høyeste registrerte rystelse på første salve ble målt til 0,33mm/s, og ligger godt under grenseverdiene. Frem til nyttår skal rystelsesnivået ikke overstige 2 mm/s., forteller Enoksen.
![Sjursøytunnelen er en ny tunnel for inngående Østfoldbane, tegnet med blå stiplete linje på dette kartet.](https://image.at.no/390606.webp?imageId=390606&width=960&height=676&format=jpg)
Det er italienske Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) som utfører arbeidene på denne delen av Follobaneprosjektet.
Arbeidet gjøres ved at det bores rundt 100 hull fire meter inn i fjellet, før hullene fylles med sprengstoff. Totalt må det ryddes rundt 500 kubikkmeter masse etter hver salve.
I sørgående adkomsttunnel fortsetter arbeidene med drill & split, der fjellet brytes ut mekanisk uten bruk av sprengstoff. Det gjenstår rundt 10 – 15 meter før gjennomslaget til den inngående Østfoldbanen.
Condottes kontrakt gjelder både sprengning og mekanisk bryting av fjell, og strekker seg fra Mosseveien og 1200 meter inn i Ekebergåsen. Derfra overtar Acciona Ghella Joint Venture som har hovedentreprisen på driving av Follotunnelen. Den kontrakten innebærer bruk av fire tunnelboremaskiner for å drive 18,5 kilometer av Follotunnelen.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?