Nå bygges TBM-ene til Follobanen

I Tyskland har Herrenknecht satt i gang arbeidet med å skru sammen de fire tunnelboremaskinene som skal lage Follotunnelen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) er entreprenøren på byggingen av Follotunnelen som er den viktigste delen av nye Follobanen. På oppdrag fra AGJV bygger nå Herrenknecht fire tunnelboremaskiner (TBM) som skal drive det som blir Norges lengste jernbanetunnel.

Uvanlig med fire TBM

De fire TBM-ene skal alle begynne midt i tunnelen – inne i fjellet ved Åsland rett syd for Oslo.

Her er AGJV i full gang med å videreutvikle området og har begynt arbeidet med å bygge monteringsområde inne i fjellet. Det er der TBM-delene fra Tyskland skal settes sammen.

TBM-er på Follobanen

  • Fire store tunnelboremaskiner skal drive Follobanens to tunnelløp i det som blir Nordens lengste jernbanetunnel – totalt 20 km lang. (Drill & blast brukes bl.a. i hver ende.)
  • To TBM-er skal bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski fra Åsland anleggsområde.
  • Lengde på tunnelboremaskinen og bakriggsystem: 145 m.
  • Boret tunneldiameter: 9,96 m.
  • Innvendig diameter for hvert tunnelløp etter betongutforing: 8,75 m.
  • Vekt hver TBM, inklusiv bakrigg: Ca. 2400 tonn.
  • Antall kuttere: 71 stk. med diameter 483 mm som hver kan belastes med opptil 32 tonn.
  • Installert kraft: 6200 kW, hvorav 4550 kW for rotasjon av selve borhodet.
  • Gjennomsnittlig inndrift (boring) per maskin: 12-15 m per dag.
  • Tunnelløpene blir forbundet med tverrforbindelser med max. 500 m mellomrom.
  • Double Shield TBM, som brukes på Follobanen, gjør det mulig å bore tunnelen samtidig som den ferdigstøpte foringen bygges, slik at tiden optimaliseres.
  • Follobanens TBMer leveres av det tyske firmaet Herrenknecht AG, Tyskland.
  • Første TBM ankommer Norge i midten av 2016 for montering.
  • Alle fire TBM skal etter planen være i arbeid fra januar 2017.

Kilde: Jernbaneverket

- Det er ikke vanlig å ha fire tunnelboremaskiner i arbeid samtidig, sier prosjektdirektør for AGJV, Fernando Vara Ortiz de La Torre, til Jernbaneverkets nettside.

Har kapasitet

Selskapene Acciona og Ghella har arbeidet med Herrenknecht tidligere.

- Vi vet at de leverer i tide. Herrenknecht har en fabrikk der de har kapasitet til å produsere flere maskiner samtidig og de har et solid teknisk team som følger prosjektet, understreker AGJVs prosjektdirektør.

Herrenknecht ble også valgt som leverandør av TBM-maskin til driving av 7,8 km jernbanetunnel i Ulriken-fjellet. Maskinen er 9,3 meter i diameter, er 155 m lang med bakrigg og veien 1600 tonn.

Arbeid i gang i Oslo

Nylig ble det også markert at tunnelarbeidet på Oslo-siden er i gang. Markeringen fant sted på Follobaneprosjektets anleggsområde på Sydhavna, der byggingen av ny tunnel for den inngående Østfoldbanen er underveis, opplyser Jernbaneverket.

Det er italienske Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) som har fått kontrakten og utfører arbeidene på denne delen av Follobaneprosjektet. Arbeidene, som omfatter både sprengning og mekanisk bryting av fjell, strekker seg fra Mosseveien og 1200 meter inn i Ekebergåsen. Derfra overtar TBM-maskinene til AGJV.

 

Powered by Labrador CMS