Fyrte av den første Follobane-salven
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen satte i gang tunnelbyggingen på Follobanen med et smell.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Politikere har i mange år jobbet for å få dette til, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han fyrte av den første sprengladningen med 75 kg sprengstoff i forbindelse med det som blir Nordens lengste jernbanetunnel.
Den første salven på Follobanen ble avfyrt på anleggsområdet på Åsland utenfor Oslo, der de forberedende arbeidene er i full gang.
- Det føles godt at Follobaneprosjektet er i gang for alvor og det er gøy å være tilstede og fyre av den første salven, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen, ifølge Jernbaneverkets nettsider.
Ferdig 2021
Follobanen blir innerste delen av Intercity-utbyggingen sørøstover fra Oslo. Fra 2021 skal tog kjøre Follobanen mellom Oslo S og trafikk-knutepunktet nye Ski stasjon på 11 minutter mot dagens 22 minutter.
- Dette er en investering for fremtiden. Vi vil følge Follobaneprosjektet med stor interesse fremover, sa statsråden.
Video:
- Dette er en stor dag for jernbanen, understreket assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.
- Vi skal bygge over 60 km med nytt spor. Follobaneprosjektet omfatter langt mer enn det som blir bane for direkte-tog mellom Oslo og Ski. Det er blant annet nødvendig å legge om spor, og omfattende arbeid ved Oslo S inngår i prosjektet. Den 20 km lange tunnelen får to atskilte tunnelløp og på Ski bygges et nytt, moderne trafikk-knutepunkt, sier Løvås.
Forberedende arbeider
AF Gruppen er entreprenøren Jernbaneverket har valgt for entreprisen «Forberedende arbeider Åsland» i Oslo. Entreprisen gjelder driving av to adkomsttunneler, hver på ca. 1 km, ned mot Follobanens hovedløp. Videre skal det utføres diverse grunnarbeider på Åsland.
Mesteparten av Follotunnelen skal drives med fire tunnelboremaskiner (TBM-er). Alle skal starte ved Åsland. To TBM-er skal drive mot Ski, og to mot Oslo S for å få arbeidet raskest mulig unna.