Ny sjef for Nordens lengste
Anne Kathrine Kalager er ny prosjektleder for for Follobanens lange tunnel.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Kalager har jobbet med Follobaneprosjektet siden 2007, og tar nå over som prosjektleder.
- Dette er et prosjekt jeg har brent for lenge, sier Kalager til Jernbaneverkets egne nettsider.
Snart signering
Anne Kathrine Kalager leder et team med tunnelekspertise og har Thor Stenersen som assisterende prosjektleder og fast stedfortreder. Teamet skal, i tillegg til å følge opp viktig forberedende arbeid på Åsland, fortsette prosessen frem til en kontraktsignering med den entreprenøren eller den sammenslutning som vinner oppdraget med å drive hovedtunnelen.
Les også:
Senere skal Follobaneprosjektet som byggherre følge opp totalentreprenørens arbeid.
- Om kort tid får vi inn tilbud på flere av de store entreprisene våre. Det blir spennende å se hvordan markedet responderer på de valgene vi har gjort underveis og den kontraktstrategien vi har lagt opp. Når det gjelder tunnelentreprisene, arbeidet vi i et par år med analyser og utredninger for å dokumentere at det var riktig for Jernbaneverket å gå nye veier når det gjelder valg av tunnelkonsept. I stedet for å velge ett stort dobbeltsporet løp, slik vi har hatt tradisjon for, skal vi legge Follobanens to spor i to separate tunnelløp. Jeg er overbevist om at det var et fremtidsrettet valg som ble gjort, understreker Kalager.
Forberedende arbeider:
Norges største
Follobanen er Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid, og innbefatter 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til Ski i Akershus. I prosjektet ligger bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon.
Hoveddelen av prosjektet er Norges lengste jernbanetunnel på 20 km med to atskilte tunnelløp. Tunnelen skal i hovedsak drives med fire tunnelboremaskiner (TBM), som alle skal starte på Åsland syd for Oslo.
Se video:
Planen er at Follobanen skal stå ferdig i slutten av 2021.
For tiden drives forberedende arbeider ved Åsland, samt driving av to atkomsttunneler. Ved enden av atkomsttunnelene skal det bygges en stor fjellhall der TBM-ene skal monteres og starte sin ferd.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll