Vil ha kilometerskatt så fort som mulig
Den nye svenske regjeringen ønsker så snart som mulig å innføre kilometerskatt for tunge kjøretøy.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Offisielt kaller den svenske regjeringen kilometerskatten for «veislitasjeavgift», og møter ikke uventet store protester fra transport bransjen.
- Samarbeidsregjeringen kommer til å arbeide for en overflytting av langtransporter fra vei til jernbane og sjø, og satsingen på jernbanen forsterkes derfor allerede neste år. Et arbeid påbegynnes også umiddelbart og hurtig med å innføre en avstandsbasert veislitasjeskatt, som også omfatter utenlandske transportører. Ambisjonen er at dette skal gjennomføres i løpet av mandatperioden. En slik skatt bidrar til at langtransporter kan flyttes fra lastebil til tog og sjø, og bidrar også til skikkelige forhold innen transportnæringen, skriver statsminister Stefan Löfven og klima- og miljøminister Åsa Romson i et innlegg i Dagens Nyheter.
14 kroner/mil
Når og hvordan skatten skal innføres er foreløpig usikkert. Også kilometersatsen er oppe til debatt, men mye tyder på at den vil ligge på rundt 14 kroner per mil i gjennomsnitt et tall som kommer fra utredningen «Skatt på väg», noe som anslagsvis vil gi 4 milliarder kroner inn i den svenske statskassen hvert år.
Avgiften er tenkt differensiert mellom landsbygd og tettbygde strøk. Tall som har vært nevnt er 10 kroner per mil på landsbygda, mot 28 kroner per mil i bynære strøk.
Ikke uventet har forslaget møtt kraftig motstand fra lastebilbransjen. Protestaksjonen «Stoppa kilometerskatten» er lansert med egen nettside og Facebookside.
- Straffer landsbygda
Det er regjeringspartiene Socialdemokraterna, Miljöpartiet og Vänsterpartiet som står bak forslaget. Opposisjonen er kritisk.
- Sverige er EUs tredje største land i utstrekning, og en lastebilskatt vil kraftig straffe den svenske landsbygda med færre arbeidsplasser og lavere vekst som konsekvens, sier opposisjonspolitiker hos Moderaterna, Jessica Rosencrantz.
Heller ikke Sveriges Åkeriföretag er imponert over forslaget.
- Vi ser ingen tydelige miljøgevinster med denne løsningen, kun økte transportkostnader. Det gr fortsatt ikke an å kjøre tog verken til sykehuskjøkkenet eller aldershjemmene våre. Sats i stedet på at offentlig sektor går foran og kjøper sunne klimasmarte, trafikksikre og sosialt holdbare transporter, sier ad. dir. i organisasjonen Rickard Gegö, ifølge Transportnet.se.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda