
Norconsult planlegger 13,8-milliarders-prosjekt
Norconsult leverte det laveste tilbudet og er nå innstilt til kontrakten med å planlegge og prosjektere vei, tunneler og konstruksjoner for Rogfast.
I tillegg har et samlet kommunestyre i Bokn vedtatt planprogrammet for Rogfast.
Det politiske vedtaket i Bokn betyr at kommunen har vedtatt planprogrammet. I planprogrammet er det bestemt hvilken trasé for tunnel og vei i dagen som skal utredes og detaljreguleres. Nå er det fastslått at bare alternativ B3 på E39 mellom Laupland og Knarholmen i Bokn kommune skal konsekvensutredes. B3 var Statens vegvesens anbefaling.
Kontrakt til 85 mill. kroner
Anskaffelsesnemnda i Statens vegvesen har innstilt Norconsult til å få kontrakten med prosjektering og planlegging av ferjefri kryssing av Boknafjorden. Kontrakten med Norconsult er verd drøyt 85 mill. kroner.
Oppdraget omfatter planlegging og prosjektering av E39 Rogfast fra Harestad i Randaberg kommune til Laupland i Bokn kommune.
- Norconsult hadde totalt sett det beste tilbudet, og vi er glade for å kunne skrive kontrakt med de. Vi vet de har mange og dyktige fagfolk med erfaring fra blant annet Ryfast og Eiganestunnelen, sier Espedal.
Klagefristen er ti dager, så kan kontrakten eventuelt underskrives. Norconsult sitt tilbud var nesten 15 mill. kroner billigere enn nummer to, Multiconsult.
Konkurransegrunnlag
Norconsult skal nå lage forprosjekt, konkurransegrunnlag (tegninger og beskrivelser), og byggeplan (arbeidstegninger og data for bygging). Arbeidet inkluderer også planlegging og prosjektering av tunnelarmen til Kvitsøy.
I tillegg er det snakk om planlegging og prosjektering av dagsoner i Randaberg, på Kvitsøy og på Bokn. Planlegging og prosjektering av massedeponi Mekjarvik sør, på Kvitsøy, i Arsvågen og i området Knarholmen er også en del av kontrakten som er lyst ut. På Bokn er det i tillegg en opsjon på planlegging og prosjektering av kryss ved Knarholmen, kryss på Austre Bokn og noen støytiltak mellom kryssene.
Rogfast-fakta
- E39 Rogfast består av en ca. 27 km lang undersjøisk tunnel mellom Harestad i Randaberg og Laupland i Bokn.
- Tunnelen blir bygget med to løp, det vil si fire felt. Maks. stigning er fem prosent.
- I tillegg kommer en ca. fire kilometer lang tunnelarm til Kvitsøy, samt kryss og vei i dagen i de tre kommunene.
- Rogfast blir verdens lengste og dypeste (390 meter under havoverflaten) veitunnel.
- Prisen på Rogfast er beregnet til 13,8 milliarder kroner.
STILLING LEDIG:
-
R3 Entreprenør AS søker betongsager/kjerneborer
Norges ledende rivningsentreprenør søker nå etter en erfaren fagarbeider innen kjerneboring og betongsaging til spennende prosjekter i Trondheim
-
Pon Rental Norway AS søker utleiekoordinator
Pon Rental søker etter driftig utleiekoordinator til vår avdeling i Bergen
-
R3 Entreprenør AS søker river
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne fagarbeidere innenfor riving og saneringsarbeid til spennende reiseprosjekter over hele Norge.
-
R3 Entreprenør AS søker maskinfører
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne Maskinførere til spennende reiseprosjekter over hele Norge
-
Pon Equipment AS søker uteservicemekaniker
Driftig uteservicemekaniker søkes til distrikt på Sunnmøre!
-
Kiesel Norge AS søker mekaniker
Kiesel Norge AS trenger flere hender, og ser nå etter dyktig mekaniker. Er det deg, eller noen du kjenner?
-
Horisont Renovasjon AS søker sjåfør til kranbil
Er DU vår nye sjåfør?
-
Veisikring AS søker medarbeider-Drammen
Er du den rette for oss?
-
ST Entreprenør AS søker betongsprøyteoperatør
Er du vår nye betongsprøyteoperatør?
-
Pon Equipment avdeling Rygge søker dyktig prepp mekaniker til verksted
Er DU vår nye prepp mekaniker?