
Klimaet tjener på større tømmerbiler
Beregninger utført av Norsk institutt for skog og landskap, viser at et tømmervogntog på 48 tonn slipper ut 25% mer CO 2 pr. kjørt m 3 enn et 60-tonns vogntog.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Dette er ingen ny kunnskap. All praktisk erfaring viser at jo større lastekapasitet man har, desto lavere er drivstofforbruket - og dermed CO 2-utslippet - pr. utførte tonnkilometer.
Små utslipp
Totalt slipper skogbrukets produksjon ut lite klimagasser. Rundt halvparten stammer fra tømmertransport med lastebil. De samlede klimagassutslippene for all hogst her i landet var på 150.000 tonn CO 2-ekvivalenter i 2010. Men skogen binder årlig mellom 25 og 30 millioner tonn CO 2 som tilsvarer 60% av de samlede klimagassutslippene i Norge. Skogen spiller en viktig rolle i den globale karbonsyklusen. Som alle planter tar trær opp store mengder CO 2 gjennom fotosyntesen og lagrer karbonet i alle sine strukturer.
LES OGSÅ:
Beregninger viser at skogbruket slipper ut ca. 18 kg CO 2 pr. m 3 skog som hugges og transporteres til skogindustrien. Dette utgjør 2,4% av all CO 2 som bindes i 1 m 3 trevirke.
Noe tømmer, fortrinnsvis massevirke, transporteres på jernbane. Hvis man forutsetter at et tog har en kapasitet på 1000 m 3 tømmer og man har en fordeling mellom dieseltog og elektriske tog på henholdsvis 12 og 88%, så slipper tømmervogntoget på 48 tonn ut seks ganger mer CO 2 pr. m 3 tømmer transportert. Det forutsetter imidlertid at elektriske tog kjøres med strøm produsert fra fornybare energikilder som vannkraft, solenergi eller vindkraft.