G-SERIEN: Case G-serie hjullastere vant Chicago Athenaeums Good Design Award. Denne prisen er delt ut i 50 år.
G-SERIEN: Case G-serie hjullastere vant Chicago Athenaeums Good Design Award. Denne prisen er delt ut i 50 år.

Designpris til Case-hjullastere

Case Construction er tildelt prisen Good Design Award i industriell kategori som Chicago Athenaeum deler ut. Det er «fremragende» hyttedesign på Case G-serie hjullastere som ble tungen på vektskålen.

Publisert Sist oppdatert

Det er Museum of Architecture and Design og The European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies, som står bak prisen - som nå har 50-års jubileum.

Ny serie hjullastere

Tidligere i år lanserte Case den nye G-serien hjullastere som ifølge en pressemelding fra Case har «revolusjonerende» design på frontruten og området rundt føreren, samt at førerkomforten har nådd et nytt nivå.

- Vi er veid og målt mot de beste i verden, og Case G-serie er utnevnt som vinner. Prisen kroner en lang historie med Case hjullaster, en produktlinje som runder 60 år i 2018 og som vi skal feire dette året, sier merkepresident Carl Gustaf Göransson i Case New Holland (CNH) anleggsdivisjon.

Buet og hel frontrute

Hytta på G-serien setter, ifølge Case, en ny standard når det kommer til komfort og sikkerhet. Førermiljø, styringsspakene og grensesnittet gjør denne hytta til merkets mest intuitive og den enkleste å utføre arbeidsoppgavene i. Hvert element i hytta er designet for å skape en følelse av å sitte i en personbil, men med industrielle arbeidsoppgaver.

Den buede frontruta i helt glass gir panoramautsikt fremover og til sidene. Sammensetningen av speil, ryggekamera, slankt og lavt motordeksel og varme i bakruta, gir ypperlige siktforhold også bakover, presiseres det i pressemeldingen fra Case.

Interiøret er plassert for å gi føreren mer plass, og joystick og armstøtte er nøye utviklet for enkel styring av maskinen og for å redusere tretthet. Skjermen er intuitiv og enkel å manøvrere seg rundt på.

Case har montert et premium luftfjæret sete som i kombinasjon med motorens plassering langt bak i maskinen, gir vesentlig redusert støybelastning for føreren og mindre vibrasjoner.