Derbigum leverer membran til Follobanetunnelen
Tak- og membranleverandøren Derbigum leverer 18.000 kvadratmeter med membran til Nordens hittil lengste jernbanetunnel, på Follobanen sørover fra Oslo til Ski kommune.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Follo Tak og Vedlikehold AS står for tekking og oppdragsgiver er Veidekke Entreprenør Anlegg for Bane Nor.
Follobanen som er Nordens hittil lengste jernbanetunnel på 22 km skal tilrettelegge for halvert reisetid mellom Oslo og Ski. Ifølge Bane Nor vil Follobanen stå ferdig i desember 2022.
Det er bred deltagelse i prosjektet hvor over 2000 arbeidstakere deltar/har deltatt, i tillegg til Bane Nors byggherreorganisasjon. Derbigum, som en av leverandørene, leverer membran som skal beskytte anleggskonstruksjonen mot naturelementene i området Klypen-Loenga nær Oslo-enden av tunnelen.
Maskinell sveis skal sikre effektivt arbeid.
Halvveis
Follo Tak og Vedlikehold AS er i skrivende stund ca. halvveis med jobben på dette partiet av Follobanen. Så langt har alt gått etter planen. Roger Sæther i Follo Tak og Vedlikehold forteller, i en pressemelding fra Derbigum:
- Vi startet i september 2018 og antar å være ferdige i mai-juni 2019. Det har vært et ryddig prosjekt med god fremdrift i hele vinter. Derbigum’s Easy-Max maskin brukte vi for å legge Derbigum GC 5mm på storruller som er svært effektiv og ikke minst lønnsomt.
Dekker, vegger og 600 stolper
Follo Tak og Vedlikehold estimerer at de totalt kommer til å legge nærmere 18.000 kvadratmeter med GC 5 mm og SP 4 mm.
De legger Derbigum GC på dekkene. På kulvertveggene legges det Derbigum SP 4 mm. I tillegg er nærmere 600 stolper tekket inn. Bengt Løkke, Adm. Direktør i Derbigum Norge & Sverige forklarer:
- Derbigum GC er den mest robuste membranen vi har og den er godkjent av Statens Vegvesen. Dette er en ideell løsning til anleggskonstruksjoner. Ikke bare fordi den imøtekommer krav til store påkjenninger i anleggskonstruksjonene, men det er også et holdbart og bærekraftig materiale. Løkke fortsetter:
- Vi er veldig stolte av å bidra med å bygge Nordens lengste jernbanetunnel og ikke minst optimalisere offentlige transportmuligheter i dette området.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda