- Må ta grep for å unngå avgiftsøkning
Bilimportørene forventer at Regjeringen gjør tre ting for å avklare varebilavgiftene i forslaget til revidert statsbudsjett.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Fra 1. september skal alle varebiler måles etter WLTP-metoden. De nye dataene skal da være på plass i bilens COC-dokumenter, som danner grunnlag for beregning av engangsavgiften ved registering i Norge.
Dersom dagens NEDC-tall uten noen form for korrigering erstattes av de høyere WLTP-tallene, vil dette medføre en kraftig økning i avgiftene på varebilene.
- For at dette ikke skal skje forventer vi at Regjeringen gjør tilsvarende som da WLTP-data ble innført på personbilene 1. september i fjor, hvor WLTP-tallene i en overgangsperiode blir tilbakeregnet til NEDC 2.0.
Det sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til Bilbransje24.
Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig for å utligne avgiftene på varebilene.
- Våre medlemmer er tydelige på at bilene vil få en betydelig avgiftsøkning. Dette fordi de omregnede NEDC 2.0-tallene blir høyere enn hva de målte NEDC-tallene var, sier han.
- For å nøytralisere denne differansen mellom målt og beregnet NEDC, må den andelen varebilene betaler av personbilenes CO2-avgift settes ned med 5 prosent.
- Dette stemmer godt med simuleringer som er gjort, sier BIL-sjefen.
Hastesak
Allerede i juli begynner det å komme varebiler med WLTP-data til Norge. Det haster derfor med en avklaring.
- I morgen legger Regjeringen fram revidert statsbudsjett for 2019. Der har vi en berettiget forventing om at gjør tre ting, sier Andresen:
- Vedtar at WLTP-tallene i en overgangsperiode tilbakeregnes til NEDC 2.0.
- At høyere NEDC-tall kompenseres med et avgiftkutt på 5 prosent.
- At innføring av dette skjer allerede fra 1. juli
Bilorganisasjonenes står samlet
BIL har på vegne av sine medlemmer, samt NAF og NBF sendt en felles henvendelse til departementet med tydelige anbefalinger for omleggingen på varebilene.
- I Granavollen-erklæringen slår Regjeringen klart fast at overgangen fra NEDC til WLTP skal være avgiftsnøytal, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen.
- Vi forventer at det følges opp, og at løsningen for varebilene legges fram i morgen.
- Det burde være unødvendig å komme i samme situasjon som med personbilene i fjor, da det drøyde langt utpå høsten før det ble noen avklaring, sier Nilsen.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?