Signerte kontrakt på Kjøsnestunnelen
Statens vegvesen har signert kontrakt med Hæhre Entreprenør AS på tunneldriving på riksveg 5 i Kjøsnesfjorden i Jølster (Sogn og Fjordane).
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
I denne sidearmen av Jølstravatnet er det gjort sikringstiltak i flere omganger, men fortsatt er enkelte partier utsatt for skred og skredfare.
En lang tunnel er den eneste måten å oppnå en hundre prosent skredsikker vei på denne strekningen.
Prosjektet det var kontraktsignering på mandag 23. september, er en forlengelse av den eksisterende Støylsnestunnelen med 6,5 kilometer. Til sammen blir den nye tunnelen, som skal hete Kjøsnestunnelen, 8,6 kilometer lang. Kontrakten har en verdi på 650 millioner kroner.
- Rett prosjekt til rett tid
For Hæhre Entreprenør AS kom dette prosjektet på rett tidspunkt. Selskapet er igang med bygging av to tunneler i Stryn, Blakset- og Flotunnelen, og har også oppgradering av Vadheimstunnelen på fylkesvei 55.
- Vi er nå i sluttfasen på et stort kraftanlegg på Helgeland, så det passet veldig godt med denne jobben. Det er heller ingen ulempe for oss å samle styrkene i samme område. Vi ser at det er noen fellesfunksjoner som kan dra veksler på hverandre, sier prosjektsjef Øystein Birkeland.
Tunnelprosjektet i Kjøsnesfjorden er en totalentreprise, det betyr at entreprenøren både skal prosjektere og bygge tunnelene. Konsulentfirmaet Multiconsult er hentet inn av Hæhre for å prosjektere tunnelen, mens Traftec skal ha ansvar for å etablere det tekniske anlegget.
Selve tunneldrivingen skal Hæhre utføre i egen regi, men det er aktuelt (ifølge Statens vegvesen) å leie inn underentreprenører til å ta seg av massetransport av stein til deponi.
Deponiområdene er på Kjøsnes, Klakegg og på Fossheim. I prosjektet ligger også bygging av 200 meter gang- og sykkelvei langs E39 fra krysset til Stardalen og nordover.
Stenginger fra november
De neste to-tre ukene går entreprenørfirmaet inn i en samhandlingsfase med Statens vegvesen. Når dette er ferdig, går man ganske raskt i gang med å rigge seg for tunneldriving.
Den første tiden vil det bli tunneldrift fra tverrslaget i Pevika, der det allereie er drevet tre kilometer tunnel for å skaffe stein til E39 Bjørset-Skei.
I november starter arbeidet med forskjæringen på Kjøsnes, og det vil da bli noen korte stenginger i forbindelse med sprenging. Det blir lengre stenginger i 2020, da den nye tunnelen skal kobles på Støylsnestunnelen.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?