MER MOMENT: I stigninger gjør det ekstra momentet fra Turbo Compound- enheten at antall giringer kan reduseres med de fordelene dette medfører.
MER MOMENT: I stigninger gjør det ekstra momentet fra Turbo Compound- enheten at antall giringer kan reduseres med de fordelene dette medfører.

Turbo Compound er tilbake!

Med I-Save og nye Turbo Compound- motorer hevder Volvo Trucks at drivstofforbruket kan reduseres med inntil 7 %.

Publisert Sist oppdatert

Volvos D13-motorer med 460 hk og 500 hk kan også leveres i I-Save-utgaver med Turbo Compound-teknologi som gir bilene 300 Nm ekstra dreiemoment. TC-motorene leveres kun med I-Save, men i løsningen inngår også nye bakakslinger med mindre motstand. Også den oppdaterte I-See inngår.

- Det er viktig å tenke på at denne «sparepakken» er beregnet for dem som kjører minst 120.000 kilometer i året, eller har over 40.000 euro (ca. 388.000 kroner) i drivstoffkostnader, sa Mats Franzen, ansvarlig for motorstrategi hos Volvo Trucks, under TC-introduksjonen i Borås nylig.

Motoren

PÅ PLASS: TC-motoren er her på plass i en Volvo FH. Løsningen er beregnet for de som kjører langt.
PÅ PLASS: TC-motoren er her på plass i en Volvo FH. Løsningen er beregnet for de som kjører langt.
FORBRENNING: De bølgeformede stemplene sørger for at mer av forbrenningen skjer i senter av stempelet, noe som fører til mindre varmeutveksling.
FORBRENNING: De bølgeformede stemplene sørger for at mer av forbrenningen skjer i senter av stempelet, noe som fører til mindre varmeutveksling.

De nye D13-motorene tilfredsstiller Euro 6D-utslippskravene. I tillegg til noen forbedringer, benyttes en ny olje (VDS5) som senker friksjonen i motoren og sammen med nye stempelringer reduserer forbruket. 500 hk-motoren har fått samme kompresjon og samme stempler som på 420- og 460-hesterne, noe som sparer forbruket med inntil 3 %. Turbo Compound øker dreiemomentet ytterligere med 300 Nm, og dette betyr i klartekst at motoren kan kjøres på lavere turtall og med færre giringer. Det mest optimale området for motoren er mellom 900 og 1400 o/min.

Stemplene har bølgeformet ytterside som «kaster» flammen tilbake mot senter av stempelet som gir bedre utnyttelse av drivstoffet. At mer av forbrenningen skjer mot senter gir mindre varmeutviklingen og dertil mindre behov for kjøling. Varmen går deretter gjennom turboen og inn i TC-enheten hvor overskuddsenergien i eksosen overføres gjennom drivhjul ned på motorens veivaksel.

Med en TC-motor flyttes turtallet ned ca. 150 o/min, og dermed kan det benyttes raskere bakakselutvekslinger og støynivået reduseres. Motoren har også et redusert AdBlue-forbruk, fra ca. 8,5 % til ca. 5 %. Maksmomentet på motoren ligger mellom 900 og 1250 Nm, men momentet er bedret mellom 850 til 1600 Nm. D13 500 TC har faktisk samme moment som på den større D16-motoren med 550 hk og manuelt gir!

MOTORSJEFEN: Mats Franzen har ansvaret for motorstrategi i Volvo Trucks.
MOTORSJEFEN: Mats Franzen har ansvaret for motorstrategi i Volvo Trucks.

7 % mindre drivstoff

I-Save består av D13 TC-motor og langtransport drivstoffpakke. Sistnevnte inneholder I-shift med optimalisert langtransport-software, I-Roll og I-Cruise (I-See er oppdatert med bedre kartreferanser). En variabel servopumpe og automatisk stopp av motoren dersom du har kjørt for lenge på tomgang, er også viktige ingredienser.

Volvo hevder at inntil 7 % drivstoff kan spares med denne pakken, 4 % fra motoren og 3 % fra langtransport drivstoffpakken.

Nøyaktig

Det er viktig å «spekke» bilen riktig helt ned i detalj. Et felt det syndes mye på, er dekk. Mange velger C- og D-dekk, men dersom man fokuserer på TCO bør kundene velge dekk i A-klassen som har lavere rullemotstand. Riktig valg av bakakselutvekslingen kan også få store utslag på forbruket.

Ettersom TC-motorene liker å jobbe på lavere turtall kan også raskere utvekslinger velges. Eksempelvis vil en utveksling på 2.31 ha et turtall på 1065 o/min ved 80 km/t. Den nye bakakselen for 44 tonns totalvekt med 12 tonns akselvekt, er 100 kilo lettere enn tidligere. Denne akslingen har også mindre friksjon og lavere oljenivå som fører til mindre oljeplask.

Kjøreopplevelsen

Vi startet dagen på motorveien mellom Borås og Jönköping med en 460 TC, før byttet til en standard 460. Vi merket da veldig godt at vi ikke lenger hadde de ekstra 300 Nm til rådighet.

Vi kjørte på en vei der vi virkelig også fikk testet den oppgraderte I-See. Føreren kan stille I-See inn i tre modus. Vi kjørte på «optimal drivstoffbesparelse», og for eksempel kan bilen senke farten med inntil 10 km/t over en bakketopp for å redusere forbruket. Bilen forbereder seg godt, og henter litt ekstra fart før den går inn i stigninger for å unngå unødig giring.

Over i de større

Etter lunsj kjørte vi 500 hk-biler. Først kjørte vi med standard-motoren, og fikk oppleve flere av fordelene med I-See. Blant annet opplevde vi hvordan en annen kollega som kjørte noen hundre meter foran, med identisk bil og vekt, men uten å ha I-See innkoblet, nærmest «sto stille» i en bakke mens vi innhentet denne lekende lett.

På den siste delstrekningen fikk vi gleden av å kjøre med 500 TC. Her så vi hvordan det ekstra momentet jobbet opp Jönköpingbakkene, og hvordan vi med cruisekontrollen innhentet og kjørte forbi en rekke lastebiler. 500 TC-bilen var også utstyrt med Volvos Duel Cluch som girer ekstra raskt, og nærmest uten at det kjennes i bilen i det hele tatt. Bilen ruller også ut mye tidligere enn vi har opplevd før, noe som gjør at mer av bevegelsesenergien utnyttes og økonomien forbedres.

De første bilene med den nye motoren er allerede satt i produksjon, og ankommer Norge om kort tid.