Digit i aksjon ved en levering på døra.
Digit i aksjon ved en levering på døra.

Ford kjøper roboter – for billigere varelevering

Som det første selskapet i verden skal Ford Motor Company nå ta i bruk roboten Digit som skal jobbe side om side med mennesker med varelevering til Fords nyttekjøretøykunder.

Publisert

Det er en av Fords partnere, Agility Robotics som lanserer roboten for kommersielt salg, hvor de to første er levert til bilprodusenten.

Disse to prototypene ble vist av Ford i forbindelse med den store teknologimessen CES i Las Vegas i januar.

Robot og bil kommuniserer med hverandre

Noe av det viktigste i samarbeidet fremover, er å finne bedre og mer effektive metoder for å frakte varene fra lager til nyttekjøretøyet som skal utføre transporten av varene til endelig destinasjon.

Samarbeidet fokuserer også på hvordan Fords nyttekjøretøy og roboten Digit skal kunne kommunisere direkte med hverandre og omgivelsene. For eksempel kan Fords nyttekjøretøy - som kontinuerlig er oppkoblet til internett - gi oppdatert skybasert kartinformasjon til Digit.

- Netthandelen øker og vi har tro på at roboter vil kunne hjelpe våre kommersielle nyttekjøretøykunder med å gjøre vareleveringene mer effektive og rimeligere for oss alle, sier vice president, Ford Research and Advanced Engineering, and Chief Technology Officer, Ken Washington.

- Digit er et virkelig gjennombrudd for oss. For første gang kan vi tilby en menneskelignende robot som kan brukes av en rekke kunder innenfor mange industrier, sier administrerende direktør i Agility, Dr. Damion Shelton.

Bærer opptil 18 kg om gangen

Digit kan bære opptil 18 kilo av gangen. Den er utviklet på en måte som gjør at den tar liten plass å frakte. Når kjøretøyet ankommer leveringsstedet tar Digit seg av de siste meterne av leveringen – helt frem til døren.

Støter den på hindringer kan Digit - via bilen - få tilgang til ekstra datakraft for å løse dette. Roboten opplyses å veie lite og bruke lite energi. Den skal derfor kunne jobbe lange dager uten at den trengs å bli ladet opp.

Digit skal også kunne motta informasjon om nøyaktig hvor kunden ønsker pakken levert. Skulle den møte på problemer underveis kan den via Fords internettilkoblede kjøretøy spørre om hjelp.

Ford Motor Company og Agility Robotics inngikk et samarbeid i mai 2019 for «å gjøre varelevering smidigere».