Hilux 2020 har fornyet utseende, større motor og en rekke forbedringer fra forrige utgave av pickupen.
Hilux 2020 har fornyet utseende, større motor og en rekke forbedringer fra forrige utgave av pickupen.

Ny Toyota Hilux

Nye Hilux kommer med motor på 2,8 liter (204 hk) og en solid utstyrsliste slik at man kan skreddersy sin pickup.

Publisert

Den nye versjonen av Hilux, som har salgsstart i oktober i Vest-Europa, har en nny design og er tilgjengelig med en 2,8 liter motor som yter 204 hk.

Pickupens ett tonn lastekapasitet og 3,5 tonn tilhengervekt er utvidet til å gjelde alle karosseri-utgavene; Single Cab, Extra Cab og Double Cab.

Design og teknologi

Fronten på nye Hilux er redesignet med en kraftig tredimensjonal grill og støtfanger. Dette skal gi bilen et tøffere og robust utseende med «kommer-frem-over-alt-uttrykk».

Pickupen har nye ledlys både i front og bak, og nydesignede svarte 18-tommers-felger.

 
 

Innvendig finner man en ny 8-tommers informasjons-skjerm i midtkonsollen, med mekaniske knapper og brytere for å kunne navigere bedre under alle kjøreforhold.

Det forbedrede multimedia-systemet har raskere programvare og skjermrespons, og inkluderer Apple CarPlay og Android Auto for smarttelefonintegrasjon.

 
 

Utstyrslisten inkluderer «smart entry» og trykknappstart, satellittnavigasjon, automatisk klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak, og et 9-høyttalers «JBL Premium Sound System» med en 800 W 8-kanals forsterker og «Clari-Fi»-teknologi.

Den nye Hilux-serien kommer med et bredt utvalg av tilbehør som vil gjøre det mulig for kundene å skreddersy sine biler ytterligere til sitt eget arbeid eller fritidskrav. Disse inkluderer en harpiks sportsstang, et elektrisk aluminiumsrulldeksel, lås på bakluken, en hard-top og en 12 volt dekkmontert strømforsyning.

Motor

Nye Hilux kommer med et nytt motoralternativ, en dieselmotor på 2,8 liter som yter nevnte 204 hk. Dreiemomentet når 500 Nm.

0-100 km/t gjøres på 10 sekunder, 2,8 sekunder raskere en dagens 2,4 litersmotor.

2,8-literen blir tilgjengelig på Extra Cab og Double Cab, både med automatgir og manuell giring.

Kjøredynamikk

På nye Hilux, var målet for ingeniørene å holde på terrengfunksjonene samtidig som de forbedret komforten på veien. For å sikre terrengegenskapene, har Hilux fortsatt karosseri-på-ramme-arkitektur som tåler vridningskrefter godt.

Komforten og kjørbarheten til den nye Hilux-en er forbedret gjennom forbedringer av fjæring og servostyringssystemer. Opphenget har tuning av støtdemper foran og bak, forbedret bladfjærdesign.

Nye Hiluxs har en ny elektronisk funksjon som gjenskaper effekten av en mekanisk LSD (på 2WD-modeller), senking av motorhastigheten på tomgang fra 850 til 680 o/min, en fininnstilt gassrespons for større førerkontroll, et oppdatert VSC-system og en ny dekkvinkelmåler.