![2b4b413e-6f1a-4db1-a936-109f50348de3](https://image.at.no/489254.webp?imageId=489254&width=960&height=540&format=jpg)
Gjenopptar dobbeltsporutbygging
Bane NOR gjenopptar konkurransene med entreprisene på strekningen Kleverud-Sørli.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Det betyr at invitasjon til prekvalifisering for Tangenvika jernbanebru, Hestnestunnelen og rådgiverkontrakt igjen settes ut i markedet.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide besøkte onsdag 1. juli anleggsområdet på Tangen, der det nye dobbeltsporet skal gå og den nye jernbanestasjonen skal ligge. Han var godt fornøyd med de forberedende arbeidene som er i rute i forhold til framdriftsplanen.
Kontraktene ut igjen
Etter den midlertidige stansen tidligere i vår, opplyser Hareide at Samferdselsdepartementet nå har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å sette i gang prosjektet så raskt som mulig, og med mål om å kunne ha byggestart i 2021.
Bane NOR skriver i en pressemelding at de er klare til å gå ut med kontraktene i markedet igjen, og konserndirektør Utbygging, Stine Undrum, kvitterte ut med å opplyse at prekvalifisering for Tangenvika jernbanebru blir lagt ut i løpet av uke 30. Fristen for å levere søknad om prekvalifisering vil bli satt til 15. september.
– Vi setter stor pris på samferdselsministerens besøk. Dette er svært positivt, og vi gleder oss til å komme i gang. Vi jobber også med kontraktene for Hestnestunnelen og rådgiverkontrakt, og kommer tilbake til datoer for prekvalifisering over sommeren, sier Stine Undrum.
Sammenheng
Hareide opplyste også at regjeringen ønsker en samlet utbygging av strekningen Kleverud-Sørli-Åkersvika og at de ønsker å gi bevilgninger som sikrer rasjonell fremdrift. Utbyggingen vil gi langt kortere reisetid og hyppigere avganger mellom Oslo og Hamar, med moderne dobbeltspor på hele strekningen.
– Det er først når dobbeltsporet står klar til Åkersvika at vi får full effekt av den øvrige utbyggingen langs Dovrebanen, sier Undrum. Hun legger til at det er viktig for entreprenørene, togselskapene og kundene deres at prosjektet Kleverud-Sørli-Åkersvika kan gjennomføres på en forutsigbar måte.
Utbyggingen er en del av InterCity-satsingen som skal gi et togtilbud som gjør det lettere å bo i en by og jobbe i en annen. På denne måten utvides bo- og arbeidsmarkedet på Østlandet. Det nye dobbeltsporet vil etter den nye planen kunne tas i bruk i 2027. For de reisende med toget betyr dette kortere reisetid på under én time mellom Hamar og Oslo. Det blir også flere avganger med to tog i timen i grunnrute samt fjerntog og innsatstog. Dobbeltsporet sikrer også kapasitet for godstogene.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?