Det blir spennende å se når vi vil kunne få de første eksemplarene av Nikola Badger på norske veier.
Det blir spennende å se når vi vil kunne få de første eksemplarene av Nikola Badger på norske veier.

Elektrisk drivlinje

0-100 på 3 sekunder, 900 hk og 1300 Nm. Det er imponerende tall Nikola presenterte for nye Badger.

Publisert

Nylig slapp Nikola mer informasjon om den nye Badger pickupen. I utviklingen av Nikola Badger har selskapet fått med seg "Heavy D", kjent fra Discovery-showet Diesel Brothers hvor de reparerer og bygger om pickuper. 

0-100 på 3 sekunder

Interiøret er futuristisk, og skal være designet for fleksibilitet.
Interiøret er futuristisk, og skal være designet for fleksibilitet.

En livsstil-pickup som skal kunne konkurrere med dieseldrevne pickuper på alle områder, enten det er motorkraft, dreiemoment drivstofføkonomi eller motorens livslengde. Når det gjelder akselerasjon kan den konkurrere med det meste som er å finne på markedet med 0-60 mph (96 km/t) på 2,9 sekunder, ifølge produsenten. 

Stort soltak og monteringsfester langs sidene.
Stort soltak og monteringsfester langs sidene.

Badger vil bli levert både som batterielektrisk og med brenselcelle. Disse to alternativene skal utfylle hverandre. De som har behov for en daglig kjørelengde på inntil 480 kilometer kan klare seg med batterielektrisk. Dersom du har behov for mer kraft og lengre rekkevidder kan du velge versjonen som har hydrogen på tanken. Denne får rekkevidde på 960 kilometer. Med brenselcelle-versjonen skal bilen også kunne trekke tyngre tilhengere.

Bakfra blir bilen lett gjennkjennelig som en Nikola og vi ser designlikheter med de kommende lastebilene.
Bakfra blir bilen lett gjennkjennelig som en Nikola og vi ser designlikheter med de kommende lastebilene.

Eget kraftuttak

Ved hjelp av batteriene og hydrogenet vil bilen også få strømuttak for håndverkere som jobber på steder uten strøm for å drive verktøyet. Inntil 15 kW kan bilen levere i enten 110 eller 220 volt.

Bilen er også klargjort med koblinger for ekstrautstyr enten det er ekstra lys, vinsj eller annet utstyr. Kablingen vil være merket med hvor mye strøm de kan levere, og i bilens oppsett kan knapper dedikeres på touchskjermen for betjening av utstyret.

Bilen klargjøres også med en rekke fester både inn- og utvendig for å slippe å bore i kjøretøyet dersom du skal montere ekstrautstyr.

Spesifikasjoner

Motorens toppkraft er hele 906 hk mens den kontinuerlige kraften er 455 hk og dreiemoment er hele 1300 Nm.

Bilen blir vist for publikum under Nikola World i Arizona i begynnelsen av desember.
Bilen blir vist for publikum under Nikola World i Arizona i begynnelsen av desember.

Det skal heller ikke være noe i veien med offroad egenskapene med 35° angrepsvinkel og en utgangsvinkel 32°. Bakkeklaring på 40 cm og vadedybde på hele 120 cm virker det ikke som om det er mye som kan stoppe bilen med fire elektromotorer, en til hvert hjul.

Nikola har ikke opplyst noe om hvor store batterier bilen får eller hvor stor ladakapasiteten er. Men brenselcellen blir på 120 kW med en åtte kilos hydrogentank.

  • Bakkeklaring 40 cm
  • Bredde 215 cm
  • Lengde 589 cm
  • Høyde 185 cm
  • 3,6 tonns tilhengervekt (USA)

Prisantydning for batterielektrisk er $60.000 (580.000 kr) og for versjonen med brenselcelle $90.000 (840.000 kr, kurs 17. juli 2020). De første kjøretøyene skal begynne å rulle i testøyemed i slutten av året. Bilen er forventet å settes i produksjon i 2022.