AT.JOBBER | Stillingsmarked

VIL FORENKLE: Statsråd Bjørnar Skjæran, her på besøk hos Direktoratet for byggkvalitet for å feire lanseringen av Fellestjenester plan og bygg sammen med direktoratets ansatte.

Digitale plansaker skal gi boligfart

DIGITALISERING: Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran vil at fremtidens plansaker skal bli digitale på samme måte som dagens byggesaker, for å få fart på boligbyggingen.

Publisert

Over 70 prosent av alle byggesøknader går i dag gjennom Fellestjenester BYGG, den digitale regelverksplattformen som kontrollerer og sender inn byggesøknader til riktig kommune. Bare i porto har digital utsending av nabovarsler i byggesaker spart utbyggere for 1,5 milliarder kroner.

Nå skal planprosessene digitaliseres etter samme modell. Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran markerer endringen ved at Fellestjenester BYGG døpes om til Fellestjenester plan og bygg.

– For å få større fart på boligbyggingen trenger vi mer effektive planprosesser. Lang tidsbruk i plansaker øker risikoen for at boligprosjekter blir utsatt eller stopper opp, sier Skjæran.

Økte bevilgninger

NOE Å FEIRE: Endringen var definitivt noe å markere for statsråden.

Regjeringen bevilget i 2025 ekstra midler for å forenkle og digitalisere plan- og byggesaksprosessene, opplyser Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) i nyhetsmeldingen. Denne satsningen økes for 2026.

Direktoratet skal på oppdrag fra regjeringen lede arbeidet med å finne gode løsninger for mer digitale plansaker. Samtidig skal mer av byggesaksprosessen digitaliseres og automatiseres, ytrer statsråden i nyhetsmeldingen.

– Derfor gir det også mening å se plan- og byggesak sammen og jobbe etter en metode vi allerede vet at har vært en suksess, sier Skjæran.

Steg for steg

Fellestjenester BYGG er utviklet steg for steg, i tett samarbeid med kommunene og KS, byggenæringen, IT-bransjen og systemleverandører, forklarer direktoratet. Utviklingen har hele tiden tatt utgangspunkt i konkrete behov.

– Og det er etter denne modellen vi skal jobbe videre for å digitalisere planprosessen, sier direktør Per-Arne Horne i Direktoratet for byggkvalitet.

Direktoratet har fått på plass digital varsling om planoppstart, samtidig som flere leverandører nå tilbyr det kommunale saksbehandlingsverktøyet ePlansak. De neste par årene vil stadig flere tjenester og funksjoner komme på plass. I tillegg jobber direktoratet tett sammen med Kartverket, KS og kartleverandører om en ny ordning for tilgang til og innsyn i plandata.

Powered by Labrador CMS