EL OG DIESEL: Per Olav Fredheim ved to tilsynelatende like maskiner. Maskinen til venstre er elektrisk, mens maskinen til høyre er diesel med girpumpe-hydraulikk. Selv om stackerne gjør det samme, er virkningsgrad, utslipp og pris på maskinene er ikke det samme.

Fredheim Maskin energimerker alle maskinene

SPYDEBERG: Fredheim Maskin AS har utviklet en metode som skal fortelle alt om hvor mye utslipp og støy maskinene til deres leverandører har, og hvor energieffektive maskinene er basert på hvilken teknologi som sitter i den enkelte maskinen. Hver enkelt maskin får sitt eget «Energimerking-skjema» som kundene kan studere og basere sine valg på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

IKKE POP: - Det er dette jeg vil ha bort, girpumpe-hydraulikk, sier Fredheim og peker inn i motorrommet på en maskin.

Selskapet med base i Spydeberg i tidligere Østfold, har agenturene på Keestrack, Sandvik Mobile, Telestack og Neuenhauser. Daglig leder Per Olav Fredheim har i en tid jobbet mot sine leverandører for at alle skal enes om metoden og profileringen. Han erkjenner at det ikke bare har vært enkelt, men er tilfreds med å ha fått det til.

- Unikt prosjekt

- Det er unikt å få fire ulike produsenter med fire ulike konsepter og policyer til å enes om en slik merking, sier Fredheim.

SKJEMA 1: Skjemaet viser en Telestack med elektrisk drift.

Han mener dette er svært viktige opplysninger, spesielt innen knuse- og sikteverk, fordi maskinene bygges på mange forskjellige måter. Man finner alt fra fullelektriske maskiner, der man får utnyttet 85% av energien som «dyttes» inn i maskinen til produksjon, til enkle maskiner basert på dieselmotor og girpumpe-hydraulikk der han opplyser at kun 45% av dieselen som brennes, går til faktisk produksjon. Resten forsvinner på veien på grunn av friksjon, varme, kjøling etc.

- Vi ser at ved å velge mellom ulike motorprodusenter, motorstørrelser og motorturtall, varierer dieselforbruket fra 188g/kWh til 237g/kWh. Bare på dette punktet er det over 20% å spare på dieselforbruket ved å velge riktig motorfabrikat, størrelse og motorturtall, sier Fredheim.

Gammel teknologi på noe

Han påpeker at gravemaskinene gikk bort fra girpumpe-hydraulikk for 30 år siden og over på variable pumper, men at produsentene av knuseverk ikke har gjort det på alle modellene. Dette gjelder også modeller han selv har stående på plassen i Spydeberg.

- Med denne utregningsmetoden og «Energimerke-skjemaet» ønsker jeg å synliggjøre hvorfor billige maskiner er billige, og forklare hvorfor en maskin bruker mer diesel enn en annen. I tillegg kan dette brukes for å legge frem hva man oppnår med ulike teknologier, eller kombinasjoner av teknologier, sier Fredheim.

Fokus på miljø

SKJEMA 2: Skjemaet viser en Telestack med girpumpe-hydraulikk.

Mens vi går en runde på anlegget til selskapet, tikker det inn en epost på telefonen til Fredheim, og som den rastløse mannen han er, kikker han på den.

- Se her, her er det en kunde som skriver at de regner på et anbud og trenger en maskin med lavt utslipp. Slike meldinger får vi absolutt hele tiden. Det er mye mer fokus på miljø og utnyttelse av maskinene, enn det var tidligere. Etter min mening er det mye viktigere å energimerke en maskin som kan bruke oppimot 50 liter diesel i timen, enn et kjøleskap, sier Fredheim.

Han understreker at tallene de går ut med for sine maskiner gjelder drift/utslipp i faktisk produksjon, ikke et gjennomsnittstall for en maskin i en lengre periode.

- Et gjennomsnittstall i en uke eller måned er ikke relevant, for man vet ikke om maskinen går på tomgang, flyttes eller er i full drift, sier Fredheim.

Sånn er «gamet»

- Hvordan ble dette prosjektet oppfattet hos dine leverandører, det er jo ikke sikkert at alle kommer like godt ut?

- Det var noen som var mer interessert i å dele opplysningene enn andre, ja. Men dette er «name of the game», alle maskinene får hver sin plakat som viser fakta. Jeg mener vi har de mest miljøvennlige maskinene, men også vi har maskiner som kommer dårligere ut på tabellen, sier Fredheim.

Han ønsker konkurrenter velkommen til å kopiere skjemaet og ta det i bruk på sine maskiner, og håper jobben han har gjort blir en bransjestandard. Hva som vil skje videre, vil tiden vise, også internasjonalt, sier han.

- Det har vært stor interesse for å vise metoden og skjemaet, blant annet på kommende Bauma i Tyskland i oktober. Men på britiske messer derimot, har det vært veldig liten interesse for dette. Det er mye mer interesse for miljø og elektriske maskiner i sentral-Europa, mens man i Storbritannia og en del andre steder i verden ligger veldig langt etter og bruker de billigste maskinene som har størst utslipp og lavest virkningsgrad, sier Fredheim.

ELEKTRISK: Et elektrisk Keestrack-sikteverk, K5e, ute på plassen.
DIESEL: Et «fossilt» Keestrack-sikteverk, K3, inne i klargjøringshallen.
VIL PRESENTERE ALT: Per Olav Fredheim i Fredheim Maskin AS sier han vil vise maskinens nakne sannhet for alle selskapets maskiner.
Powered by Labrador CMS