Americana er en av de best utstyrte modellene av nye Volkswagen Amarok.

Her er nye Amarok

Se bilder av nye Amarok som kommer på markedet i slutten av året. Bilen er et samarbeid med Ford og vil dele en helt ny plattform med Ranger.

Publisert Sist oppdatert

Når nye Amarok nå lanseres, er det som en helt ny bil med ny plattform og en rekke nye assistansesystemer. Første generasjon Amarok ble lansert i 2010 og er solgt i over 830.000 eksemplarer. Også i Norge har pickupen vært populær og nesten 9000 biler er solgt siden den kom på markedet.

Den nye Amarok-en er større enn den tidligere modellen, og kraftigere, men samtidig kjenner vi igjen enkelte av linjene fra den tidligere modellen. Innvendig er det en mer moderne utgave, med en digital cockpit som leveres med 8 og 12 tommers digitale instrumenter og en 10 eller 12 tommers touchskjerm for infotainment systemet.

Amarok vil bli solgt i fire utstyrsnivåer i Norge: Life, Style, PanAmericana (fremhevet offroad-karakter) og Aventura (fremhevet for kjøring på vei). PanAmericana og Aventura er topputgavene.

- Med nye Amarok, sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, forteller direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.

Lengre akselavstand

Førerplassen i nye Amarok.

Med en akselavstand på 3270 mm, er denne 173 mm lengre enn forløperen og bilen er også totalt blitt 96 mm lengre og måler nå 5350 mm.

Mesteparten av den ekstra lengden får vi nok ikke så mye glede av i Norge da den er gått med til å øke plassen i baksetene på dobbeltcabinen. Med kortere overheng foran og bak blir terrengegenskapene bedre, spesielt med bedre rampevinkler. Vadedybden er økt fra 500 til 800 mm.

Som tidligere er det plass til en europall i bredden mellom hjulbuene og i singelcab versjonen går det to europaller lastet på tvers. Nyttelasten er økt til maksimalt 1160 kg. Avhengig av motor, kan nye Amarok trekke inntil 3500 kg henger.

Drivlinjen

Bilen blir tilgjengelig med fem ulike motoralternativer med firesylindret 2-liters diesel motorer på 150 hk, 170 hk, en på 204/209 hk (avhengig av markedet). De nye toppmotorene, er 3-liters V6-motorer på 241/250 eller 302 hk. I tillegg kommer det en 2,3-liters bensinmotor for enkelte markeder.

Det er bredere lasteplan på nye Amarok.

En helt ny 10-trinns automatgirkasse vil være tilgjengelig for alle motoralternativene over 209 hk. For 204 hk varianten vil denne girkassen være tilgjengelig som tilleggsutstyr. For andre motoralternativer vil det være en 6-trinns automatgirkasse. I tillegg kan bilen bestilles med 5 eller 6-trinns manuelle girkasser avhengig av motoralternativ.

Bilen kommer med to ulike 4MOTION-systemer, ett permanent og ett innkoblingsbart system.

Assistanse

Amarok kommer med over 30 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye i Amarok. Blant annet kommer den med interaktive «IQ. LIGHT – LED-Matrix-frontlys», Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem. Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, vil være standard.

Bilen får inntil seks ulike kjøremoduser som assisterer føreren avhengig av situasjonen. Disse er normal, Eco, glatt vei, snø/sand, leire/gjørme og tilhenger/tauemodus.

Nye Volkswagen Amarok.
Powered by Labrador CMS