Isuzu D-Max Arctic Trucks, 2021.
Isuzu D-Max Arctic Trucks, 2021.

Nå er nye Isuzu D-Max Arctic Trucks lansert

Den ser ikke bare tøff ut – det er den også, sier daglig leder Ørn Thomsen hos Arctic Trucks.

Publisert Sist oppdatert

Nye Isuzu D-MAX ble lansert i starten av året. Forrige generasjon D-Max ble lansert i 2012, og den har gjennomgått en rekke oppdateringer siden den gang.

- Siden lanseringen av nye Isuzu, har salget gått som en drøm. Isuzu er bilmerket med desidert størst salgsøkning i sitt segment, i tillegg til å være den mest solgte pickupen i Norge så langt i april, sier Salgssjef i Isuzu Norge, Steinar Dokken.

Isuzu Norge + Arctic Trucks

Arctic Trucks er en av landets største leverandører av ombygninger og utstyr til firehjulsdrevne biler, og har bygget om Isuzu D-Max siden 2012. Til sammen er det levert ut 700 ombygde Isuzu D-MAX Arctic Trucks, og mange har ventet spent på den nye modellen av Isuzu D-MAX AT 33 og AT 35.

- Arctic Trucks har vært en fantastisk samarbeidspartner for Isuzu Norge, og vi gleder oss til neste kapittel med helt nye Isuzu. Kvaliteten på ombygningene deres er svært bra, og resultatet er den tøffeste pickupen i klassen, sier Dokken.

Isuzu AT 33 og AT 35

Isuzu Arctic-Trucks-sortimentet består av Arctic Trucks 33 og Arctic Trucks 35.

AT33 er en enklere ombygning, og består av blant annet 20 mm heving, tilpassing av hjulhus, større hjul, hengerfeste, skvettlapper bak, nye felger og kalibrering av speedometer.

Arctic Trucks 35 er derimot en svært omfattende ombygning, og skreddersys for terrengkjøring under ekstreme forhold. Daglig leder hos Arctic Trucks, Ørn Thomsen, forteller at det ligger svært mye planlegging bak Isuzu AT35.

- Vi begynte planleggingen av den nye modellen av Isuzu AT35 allerede i oktober 2019. Planleggingsfasen går i korte trekk ut på å utforme det designet vi ville ha, og gjennomføre 3D-skanninger for å sikre kvaliteten. Før en Arctic Trucks settes ut på veiene, er den gjennom mange omfattende test-runder, sier Thomsen.

Han legger til at ombygningen per Isuzu AT35 tar omtrent 70 arbeidstimer, og at det har gått med mange tusen timer til selve planleggingsfasen. Ombygningen består av nye lakkerte skjermbreddere, større hjul, nye felger, tilpassing av hjulhus, avtagbart hengerfeste, skvettlapper foran og bak, nye stigtrinn, 40 mm mer heving, kalibrering av speedometer og momentnøkkel til dekkskift. 85 stk. deler byttes ut eller legges til.

- Kort fortalt er resultatet høyere bakkeklaring, bedre veigrep og en bil som takler kjøring under alle forhold. Den ser ikke bare tøff ut – det er den også, sier Thomsen.

De første bilene er ferdigbygget

Isuzu Norge og Steinar Dokken er mer enn fornøyde med resultatet av ombygningen av helt nye Isuzu.

- Nå som de første bilene er bygget om, må vi si at resultatet ble utrolig bra. Arctic Trucks er representert over store deler av verden, men utviklingen av AT35 har skjedd i Norge hos Ørn & co. Modellen er blitt utviklet i Norge for resten av verden hvor Arctic Trucks er representert, sier Dokken.

Han legger til at målsettingen for 2021, er å levere 200 stk. Isuzu-Arctic Trucks.

Stadig flere ønsker seg en Isuzu Arctic Trucks 35, og salget har gått over all forventning. Dersom man bestiller bil nå, kan man vente seg bil til høsten.

- Spekteret på kundelisten er svært bredt, og vi har håndverkere, kommuner, jegere, fallskjermhoppere, friluftsmennesker, forsvaret, politi og surfere på kundelisten. Et tips til norgesferien, er å oppleve landet i en Isuzu Arctic Trucks med taktelt, sier Ørn Thomsen.