Kamaz 6561 Hercules bygges for å være autonom på høyeste nivå. Den skal også kunne kjøres av maskinfører i førerhuset og med fjernstyring.

Rammestyrt Kamaz-dumper på over 70 tonn

I sommer har russiske Kamaz presentert en stor nyhet: Den rammestyrte dumperen Kamaz 6561.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Kamaz PTC har sammen med Bauman Moskva statlige tekniske universitet utviklet en rammestyrt dumper, Kamaz 6561, bygget for autonom kjøring.

Utviklingen av dumperen har skjedd innen prosjektet «Bygging av en familie av ubemannede dumpere med stor kapasitet til beste for gruveindustrien i Russland». Prosjektet har støtte fra departementet for forskning og høyere utdanning i Russland.

Kamaz 6561, med tilnavnet Hercules, er laget som en hybrid med forbrenningsmotor som lager elektrisitet til en batteripakke og elektrisk motor. Prinsippet er ifølge Kamaz likt det som finnes i personbiler. Batteriet vil dermed lades når det kjøres i nedoverbakke. Den drivstoffelektriske løsningen skal spare 15% drivstoff sammenlignet med en tilsvarende dumper kun med dieseldrift.

Tekniske data

Lengden på dumperen er 10120 mm, bredden 3430 mm og høyden 4030 mm. Egenvekten er oppgitt å være 31 tonn, og lastekapasiteten er 40 tonn.

Sekshjulstrekkeren er bygget for å frakte bulklast i terreng og på dårlige veier, og selvfølgelig for gruvedrift og anlegg. I gruver skal den gå som selvstyrt (autonom) dumper med et ADAS nivå 5, som er høyeste nivå for autonome kjøretøy.

Den skal også kunne kjøres manuelt og med fjernkontroll.

Skal på utprøving

Kamaz Hercules har en leddet ramme med to frihetsgrader i leddet, noe som skal redusere sannsynligheten for at hjul henger når man kjører i ulendt terreng og redusere belastningen på det bærende systemet.

Spesialister fra Kamaz PTC og Bauman Moskva utfører nå tester på den nybygde dumperen. Deretter skal den sendes på felttesting i gruveindustrien.

Powered by Labrador CMS