Veidirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Impleina/Stangeland signerte fredag den andre av tre store Rogfast-kontrakter. På bildet gratulerer Hovland entreprenørene Implenia og Stangeland med kontrakten. Signeringen ble gjort elektronisk via teams. Kontrakten er på ca. 4 milliarder kroner.

Signerte Rogfast-kontrakt på 4 milliarder

Konkurrent klaget på tildelingen.

Publisert

Fredag ble den andre av tre store Rogfast-kontrakter signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Implenia Norge.

Kontrakten er den andre signerte entreprisen på å bygge den undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft og leveranser i Nord- og Sør-Rogaland.

Oversiktskartet viser hvordan Rogfast er delt opp i tre store, og en litt mindre kontrakt. De tre store hovedkontraktene er E03 Randaberg, som er tildelt Implenia/Stangeland, E04 fra Bokn mot Kvitsøy er tildelt Skanska, E02 som går fra Kvitsøy og begge veier mot Bokn og Randaberg vil bli lyst ut i slutten 2023, eller tidlig 2024. E15 har Risa/Hæhre, som nå er halvveis ned til hovedløpene under Kvitsøy.

I desember klaget arbeidsfellesskapet Risa, LNS og Hæhre på tildelingen. Dette førte altså ikke til annet utfall.

18,5 kilometer tunnel

Kontrakten er knyttet til byggingen av sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen. Implenia/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.

- Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Nå starter byggingen fra begge sider av Boknafjorden. Rogfast vil sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland, som mener at prosjektet også vil bety mye for arbeidslivet i regionen, og for Ferjefri E39.

Implenia/Stangeland

- Vi er glade over å vinne dette prestisjeprosjektet sammen med våre samarbeidspartnere i Stangeland Maskin. E03-parselen er et stort og komplekst infrastrukturprosjekt i tråd med vår strategi, hvor vi kan benytte våre mange år med erfaring og ekspertise innen tunnel og betong, sier administrerende direktør i Implenia Norge, Audun Aaland.

Powered by Labrador CMS