Flere elbiler kan gjøre bygging av tunneler billigere - Regjeringen har ambisiøse klimamål. Vi jobber for at alle nye biler som blir solgt i 2025 skal være utslippsfrie, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Rogfast-prosjektet startes opp igjen Regjeringen har besluttet å øke det økonomiske bidraget til Rogfast. I praksis betyr det at landets største veiprosjekt startes opp igjen. Den første kontrakten kan bli utlyst allerede i januar.
Kontrakt til 3 milliarder kroner er «markedsklar» En av Norges største anleggskontrakter - som er Kvitsøyentreprisen på Rogfast - skal «ut i markedet» i løpet av oktober meldes det fra Statens vegvesen.
Vegvesenet: Til Afrika for å lære Skal bruke lærdommen til tunnelbyggingen ved E39 Rogfast-prosjektet i Rogaland.
Verdensrekord-prosjektering på Rogfast E39 Rogfast-prosjektet er det første store prosjektet i tidenes norske veiprosjekt; En ferjefri vei for veistrekningen E39 Stavanger - Trondheim.
Solvik-Olsen vil ha bom med fergepris Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ha bompriser som tilsvarer fergepris.
Seismikk-test i norsk berg For første gang i norsk tunneldriving er det testet om seismikk kan være et supplement til sonderingsboring og kjerneboring. Testen kan gi svar på om metoden kan brukes når Rogfast starter.
Prosjekt til over 14 milliarder snart i gang Går alt etter planen starter arbeidene med Rogfast vinteren 2017. Det vil si at de første anbudsrundene starter i år.
Godkjente prosjekt til 15 milliarder Den siste reguleringsplanen er i boks for gigantprosjektet Rogfast er i boks.
Rogfast kan koste 15,2 milliarder kroner Da blir prislappen for å kjøre tunnelsystemet mellom Randaberg og Bokn i Rogaland nær 1000 kroner med tungt kjøretøy.
Rogfasts bompengeregning: 11,4 milliarder Statens vegvesen har funnet ut hvordan Rogfasts skal finansieres.
- Ny milepel for Rogfast Verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel er kommet noen skritt nærmere. Se video.