Godkjente prosjekt til 15 milliarder

Den siste reguleringsplanen er i boks for gigantprosjektet Rogfast er i boks.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bokn kommune vedtok tirsdag kveld to reguleringsplaner, noe som gjør at Rogfast-prosjektet har passert nok et hinder.

- Dette er gode nyheter. I praksis har vi nå godkjente reguleringsplaner for hele Rogfast, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Tor Geir Espedal.

Rogfast er en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel under Boknafjorden. Den skal ha to løp med to kjørefelt i hver retning, fra Harestad i Randaberg til Laupland å Bokn, med en fire kilometer lang arm opp til Kvitsøy.

Se videobeskrivelse av prosjektet øverst.

En innvending

Det gjenstår fortsatt en innvending,

men den regner Espedal med at vil forsvinne.

- Fylkesmannens innvending mot massedeponiet i Arsvågen står fremdeles fast, men vi har god grunn til å tro at denne blir trukket. Vi så at innvendingen mot massedeponiet på Kvitsøy ble trukket, od et er mindre konflikt knyttet til deponiet på Arsvågen enn det var på Kvitsøy, sier Espedal.

Han håper at Fylkesmannen kan komme med en snarlig avklaring.

- Så snart det er på plass, blir prosjektet klart for ekstern kvalitetssikring. Det er det Finansdepartementet som styrer, men vi håper at kvalitetssikringen kan gjennomføres i løpet av våren 2016, sier Espedal.

Verdens dypeste

Tunnelen blir verdens lengste veitunnel og med laveste dybde på 390 meter under havoverflaten blir den også verdens dypeste veitunnel. Prosjektet er kostnadsberegnet til 15,2 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS