Rogfasts bompengeregning: 11,4 milliarder

Statens vegvesen har funnet ut hvordan Rogfasts skal finansieres.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Statens vegvesen har sendt finansieringsanalyse for Rogfast ut på høring til kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Kvitsøy, Tysvær, Haugesund, Karmøy, Bokn og Finnøy.

- Dette er en merkedag for Rogfast-prosjektet. Vis er at det lar seg gjøre å bompengefinansiere Rogfast med en nedbetalingstid på 20 år, sier prosjektleder Tor Geir Espedal.

Totalt kommer Rogfast til å koste 14,2 milliarder kroner, viser beregningene. Staten skal bidra med 2,830 milliarder, mens resten – altså 11,37 milliarder kroner – skal hentes gjennom bompenger.

Prisen på å kjøre gjennom Rogfast blir rundt 300 kroner for biler og rundt 900 kroner for tunge kjøretøy.

Fylkestinget i Rogaland skal behandle planen i juni, for så å bli behandlet på Stortinget våren 2016. Dersom alt godkjennes uten tidskrevende innvendinger vil man kunne begynne bygging i slutten av 2016 og åpne Rogfast i 2024.

Rogfast er en del av fergefri E39 og består av en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel mellom Harestad i Randaberg og Laupland i Bokn. Tunnelen blir verdens lengste veitunnel og med laveste dybde på 390 meter under havoverflaten blir den også verdens dypeste veitunnel.

I tillegg skal det bygges en fire kilometer lang tunnel til Kvitsøy, i tillegg til kryss og vier i tre kommuner.

Powered by Labrador CMS