Tunnelen skal ha helning på sju prosent ned fra Kvitsøy.
Tunnelen skal ha helning på sju prosent ned fra Kvitsøy.

Sju vil ha den første store Rogfast-kontrakten

Sju entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert for å bygge vei, bruer og tunnel ved Kvitsøy i forbindelse med ny E39 i Rogaland.

Publisert Sist oppdatert

- Vi er fornøyde med at så mange er interessert i å delta i den videre prosessen. Nå skal vi gå gjennom søknadslisten og kvalitetssikre dokumentasjonen. Deretter vil vi velge ut mellom tre og fem som skal være med videre, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

Planen er at de som blir prekvalifisert skal levere inn første tilbud innen 18. mai, og deretter skal forhandlinger gjennomføres med hver enkelt tilbyder. Når den prosessen er gjennomført har entreprenørene frist til 30. juni med å levere endelig tilbud.

- Vi håper at vi signerer kontrakten før 1. september, og at oppstart blir til høsten i år, sier Espedal.

Kontrakten er estimert til 600-800 millioner kroner. Det skal bygges 3480 meter med ettløpstunnel med en helning på 7 prosent, 1635 meter med vei i dagen og tre bruer.

Disse ønsker å bli prekvalifisert:

  • Aldesa Construcctiones SA (Spania)
  • AF Bertelsen & Garpestad AS og China Communications Construction CO. Ltd (Kina)
  • AF Hæhre Entreprenør AS og Risa ANS (Norge)
  • AF Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS (Norge)
  • Kruse Smith Entreprenør AS (Norge)
  • NCC Norge AS
  • AF OBRASCÒN HUARTE LAIN S.A (Spania) og Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia). JV OHL-PIZZAROTTI ROGFAST.