Fra venstre prosjektleder Rogfast Oddvar Kaarmo, 10-åringen og elev på Kvitsøy skule Audun Haaland, delprosjektleder Reidar Løvhaugen fra Risa/Hæhre, 10-åringen Lilly Hviding, prosjektleder Åshild Gudmestad fra Risa/Hæhre og Kvitsøy-ordfører Stian Bjørsvik.
Fra venstre prosjektleder Rogfast Oddvar Kaarmo, 10-åringen og elev på Kvitsøy skule Audun Haaland, delprosjektleder Reidar Løvhaugen fra Risa/Hæhre, 10-åringen Lilly Hviding, prosjektleder Åshild Gudmestad fra Risa/Hæhre og Kvitsøy-ordfører Stian Bjørsvik.

Første spadestikk på Kvitsøy-kontrakten av Rogfast

Rogfast-veiforbindelsen skal åpne i 2031.

Publisert

Tiåringene Lilly Hviding og Audun Haaland fikk æren av å ta det første spadestikket til tunnelen som takket være Rogfast skal gjøre Kvitsøy landfast.

I 2018 ble den første Rogfast-ladningen sprengt på Bokn i Nord-Rogaland. Det var for transporttunnelene som går inn til hovedløpene fra Randaberg utenfor Stavanger til Bokn i nordfylket. Rogfast var på gang, men så stoppet det opp da prosjektet ble dyrere enn først antatt. Derfor var det en gledens dag for innbyggerne på Kvitsøy, og brukerne i Sør- og Nord-Rogaland, da barna satte spadene i jorda.

- Vi er glade for at vi endelig starter med å bygge Rogfast, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo. Han er den tredje prosjektlederen som har ansvaret for landets største tunnelprosjekt.

Det er et arbeidsfellesskap med Risa AS og Hæhre AS om har fått kontrakten med å bygge den 3,5 kilometer lange tunnelen ned til hovedløpene, som ligger 250 meter under øya med 560 innbyggere. Det skal også bygges 1,7 kilometer vei i dagen og tre bruer.

- Nå ser vi frem til at vi kan lyse ut den neste kontrakten, som starter i Mekjarvik i Randaberg kommune og som går halvveis mot Kvitsøy. Kontrakten er estimert til 3 milliarder kroner, og det skal bygges nesten 20 kilometer med tunnel. Det er en av tre store hovedkontrakter, sier Kaarmo.

Audun og Lilly var stolte av at de fikk æren av å ta det første spadestikket.

- Når Rogfast står ferdig har jeg forhåpentligvis fått bilsertifikat og kan kjøre til Stavanger, sier Audun.

Går alt etter planen blir den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen åpnet i 2031.

Powered by Labrador CMS