Solvik-Olsen vil ha bom med fergepris
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ha bompriser som tilsvarer fergepris.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Jærbuen Solvik-Olsen møtte igjen sambygdinger da han innledet på den tradisjonelle Logistikkdagen i Sandnes tirsdag.
Her lanserte han at bomprisen i Rogfast bør være på samme nivå som fergeprisen og antydet en pris på 150–200 kroner pr. passering.
En tidligere analyse fra Statens vegvesen legger til grunn nedbetalingstid på 20 år og en pris på 300 kroner for vanlige personbiler som skal kjøre gjennom Rogfast. Det mener samferdselsministeren er for dyrt.
Solvik-Olsen var også tydelig på at Rogfast-prosjektet skal opp i Stortinget i god tid før jul.
Lover penger
I transportetatenes nye NTP-forslag lagt opp til 11,2 milliarder i bompenger av en totalkostnad på 14,9 milliarder.
I forslaget til statsbudsjett har Høyre og Frp satt av en halv milliard kroner årlig for å redusere lånegjeldene i de ulike bomselskapene.
Ifølge Solvik-Olsen bidrar dette til å redusere takstene ytterligere.
- Det er vårt bidrag til å innfri litt av våre løfter i Frp på bompenger, men også fordi vi tror det er fornuftig på de veistrekningene der høye bompenger gjør at du skremmer vekk litt av trafikken, sier samferdselsministeren.
Mer effektiv
Han ønsker også å redusere antall bompengeselskaper for å effektivisere driften og få ned administrasjonskostnadene.
– Det bidrar til å effektivitetsbesparelser. Det handler om at det i dag er 60–70 bomprosjekter, sier Solvik-Olsen og viser til at Stortinget krever at det skal være et nytt bomselskap for hvert prosjekt.
- Vi har sagt at det skal ned til fem regionale selskaper i stedet for 60–70 lokale selskaper. Da tror vi at vi kan effektivisere driften og få ned administrasjonskostnadene, sier samferdselsministeren som også forteller at han jobber for å halvere bomprisen i Rogfast
Rogfast-tunnelen fra Harestad i Randaberg til Laupland i Bokn vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Lengden blir 26,7 kilometer og det laveste punktet ligger 390 meter under havoverflaten. I tillegg skal det bygges en arm til Kvitsøy på rundt 4 kilometer.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Agaia AS søker maskinfører til elektrisk hjulgraver og beltegraver
Er DU vår nye maskinfører?
-
Agaia AS søker anleggsleder - Drammen
Bli med på å forme bærekraftige anlegg med Agaia!
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!
-
Agaia AS søker anleggsleder - Oslo
Bli med på å forme bærekraftige anlegg med Agaia!
-
Beck Maskin AS søker deleselger
Vi har fått Wacker Neuson og trenger hjelp fra deg!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektingeniør- Oslo
Ønsker du å jobbe som Prosjektingeniør på spennende prosjekter med lokal forankring i Oslo?
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektingeniør
Ønsker du å jobbe som Prosjektingeniør på spennende prosjekter på Østlandet?
-
Isachsen Anlegg AS søker kontraktsingeniør
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vi søker Anleggsleder til spennende prosjekter innen infrastrukturprosjekter med vei og VA i Oslo-området!