Rogfast-prosjektet startes opp igjen

Regjeringen har besluttet å øke det økonomiske bidraget til Rogfast. I praksis betyr det at landets største veiprosjekt startes opp igjen. Den første kontrakten kan bli utlyst allerede i januar.

Publisert

- Dette er en gledens dag for veldig mange. Et av de mest nyttige veiprosjektene kan nå realiseres og vi har en organisasjon som er topp motivert for å gå på dette igjen. Jeg er imponert over tempoet på denne prosessen, både hos oss i Statens vegvesen, Samferdselsdepartementet og politisk ledelse. Nå gleder vi oss veldig til å komme i gang, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen i en kommentar etter forrige ukes avgjørelse.

Samferdselsdepartementet foreslår en ny kostnadsramme på 24,8 milliarder kroner. Den var tidligere på 20,8 milliarder kroner. Selv med de økte kostnadene i prosjektet, er Rogfast ifølge regjeringen et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt.

- Statens vegvesen som byggherre gjorde rett i å avlyse konkurransen. Vi må få kontroll på kostnadene i Rogfast, som i alle andre veiprosjekter i Norge. Jeg er godt fornøyd med Statens vegvesens gjennomgang av prosjektet. Rogfast blir likevel dyrere enn planlagt, og derfor bidrar vi med mer penger. I tillegg til å øke den statlige delen i prosjektet, sørger vi for at staten tar de ekstra kostnadene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Den første kontrakten som nå er klar til utlysning, er vei og tunnel opp til Kvitsøy. Det skal bygges to kilometer med vei og 3,5 km med tunnel.

Planen er å lyse ut tre kontrakter i 2021 og de to siste i 2022.