Statens vegvesen er i gang med å sikre fjellskjæringer i nordre del av Vestfold. Målet er å tilby trafikanten en trygg E18 som man har størst mulig kontroll på.

Siste etappe av fjellsikring langs E18 i Vestfold

Etter raset på E18 Bommestad ved Larvik 13. desember 2019 har det foregått et sikringsarbeid. Alle fjellskjæringer over fem meter er inspisert, sikring gjort. Nå er snart jobben utført, med kostnad ca. 150 millioner kroner.

Nå er sikringsarbeidet sør for Tollerud i Sande startet, og arbeidet ved kryssområdet ved Hanekleiva ble ferdigstilt for kort tid siden. De 17 punktene er på strekningen fra Gulli ved Tønsberg i sør til grensa til Viken fylke i nord.

- Nå ser vi slutten på tiltakene og da vil totalt 38 fjellskjæringer være utbedret. Trafikksikkerhet er viktig for oss i Statens vegvesen, og når arbeidet er ferdig, skal vi ha en tryggere E18, sier Tore Jan Hansen, sjefsingeniør i Statens vegvesen som har ledet sikringsarbeidet siden oppstarten i 2020.

Politiet med på planleggingen

Arbeid langs veien kan påvirke trafikken, og med en vei med høy fart og mellom 20.000-30.000 biler i døgnet, er det en utfordring å ha både god og sikker trafikkavvikling og god og sikker anleggsdrift.

I alt 17 punkter på strekningen fra Gulli ved Tønsberg i sør til grensa til Viken fylke i nord sikres.

- De som er på jobb for Vegvesenet, skal være trygge på jobb. Samtidig skal trafikantene også komme seg trygt frem uten for store ulemper. Før arbeidet startet, har vi hatt god dialog med politiet for å sikre trafikkavviklingen på best måte. Det er stor trafikk på E18 i Vestfold, og enkelte steder vil vi ikke klare å unngå kø, men vi bruker store ressurser for å minimalisere ulempene for trafikantene, sier Tore Jan Hansen.

Statens vegvesen vil vurdere om annet vedlikeholdsarbeid lar seg gjøre å kombinere med fjellsikringen. Dette for å redusere ulempene for trafikantene.

- Fjellet bestemmer tidsplanen

Arbeidet som skal utføres i år, er både sikring ved bolter og fjerne løse fjellmasser. Noen steder er det bare behov for å tømme steinsprangnettet, reparasjon og supplering av nettet og vegetasjonsrensk.

- På alle 17 punktene har en geolog vurdert behovet for tiltak, men erfaring tilsier at det kan dukke opp behov for ekstra tiltak. Det kan være for eksempel behov for flere og lengre sikringsbolter og mer steinsprangnett. Det er fjellets svakheter som bestemmer omfanget av arbeidet, og noen av disse svakhetene vil ikke bli avdekket før vi startet å borre i fjellet, sier Hansen.

Fjellskjæringene skal kontrolleres hvert femte år

Statens vegvesen har laget en femårsplan for systematisk kontroll av alle fjellskjæringene fremover. De fjellskjæringene som har til dels stor forvitringsgrad, vil bli vurdert hvert tredje år.

- Disse vurderingene vil bli utført av geolog sammen med personell med bergteknisk-kompetanse. Målet er å tilby trafikanten en trygg vei som vi som veieier har størst mulig kontroll på, og hvor faren for steinnedfall er minimalisert, sier Hansen.

Arbeidet med fjellskjæringene i Vestfold startet i etterkant av raset på E18 Bommestad ved Larvik 13. desember 2019. Alle fjellskjæringer over fem meter skulle inspiseres, og i alt 111 skjæringer ble vurdert. Forventet sluttkostnad for alle fjellsikringstiltakene langs E18 i Vestfold vil være ca. 150 millioner.

Powered by Labrador CMS