BRØYTESTIKKER: Statens vegvesen testet brøytestikker på E6 på Saltfjellet. De røde fluorescerende stikkene vises best.

Sjåførene liker fluorescerende brøytestikker best

VINTERVEDLIKEHOLD: Statens vegvesen har testet fluorescerende brøytestikker på E6 over Saltfjellet. 

Publisert Sist oppdatert

Testen på Saltfjellet har vist at fluorescerende brøytestikker er litt mer synlige enn vanlige røde brøytestikker.

På Saltfjellet i Nordland har Statens vegvesen i samarbeid med Mesta testet hvor godt brøytestikker av ulike materialer og farger vises.

– Vi var spesielt interessert i å finne ut om stikker av fluorescerende materiale hadde bedre synlighet enn vanlige plaststikker, og hvilken farge som vises best. Bedre brøytestikker kan gi tryggere veier, bedre framkommelighet og økt oppetid på vinterutsatte veistrekninger, sier sjefingeniør Øystein Larsen i Statens vegvesen.

Brøytesjåfører kartla synlighet

Gjennom vinteren gjorde brøytesjåfører og driftspersonell registreringer og vurderinger ved ulike vær- og snøforhold. Konklusjonen er at de røde fluorescerende brøytestikkene vises best når kjøreforholdene er vanskeligst.

Erling Hansen i Statens vegvesen er kontrollingeniør på Saltfjellet, og forteller om erfaringene de gjorde underveis. Han har deltatt i planlegging og gjennomføring av forsøkene, og har selv erfaring med brøyting og vanskelige siktforhold på fjellet.

Forsøkene ble gjennomført på E6 på Saltfjellet sist vinter. På en strekning like nord for Polarsirkelen ble det satt ut forskjellige typer brøytestikker laget av ulike materialer. Stikkene hadde forskjellige farger og ulike typer refleks.

– På høsten og tidlig på vinteren når det var lite snø, vistes de gule fluorescerende stikkene best, særlig mot mørk bakgrunn. Ved mer snø og dårlig sikt ble kontrasten mellom de gule stikkene og de hvite omgivelsene dårlig. Da var de røde stikkene mye bedre. Bambusstikkene var dårligst under de fleste forhold, sier Hansen.

FARGEVALG: Brøytestikker med ulike farge som er laget av ulike materialer skal stå ute i flere sesonger. Det gjøres for å se hvor mye fargene blekner.

Forskjellen mellom brøytestikker av vanlig plast og fluorescerende plast var mindre enn forventet på forhånd.

Polykarbonat tåler mer

Styrke og motstandsdyktighet mot brøyteskader ble samtidig testet på Bjorli flyplass i Innlandet fylke. Forsøk med belastning fra snøsprut og direkte slag fra plogvingen viste at stikker laget av polykarbonat tålte noe mer enn de vanlige stikkene av polypropylen, men stikkene av polypropylen var sterke nok for sitt formål.

Der hvor stikkene stod side ved side, så man også at de fluorescerende fargene bleknet mye i løpet av en vinter. For å få mer kunnskap om hvordan fargene svekkes over tid, har Vegvesenet satt opp noen stikker av hver type som skal stå ute flere sesonger.

REFLEKS: Brøytestikker med ulike typer reflekser. Disse ble satt ut til testing langs E6 på Saltfjellet vinteren 2023/24

Tester flere reflekser

Refleksen på brøytestikkene har mest å si for synligheten i mørket. Styrken og størrelsen på refleksen er derfor viktig. Samtidig er det uheldig dersom refleksen blir for kraftig. Da kan den blende sjåføren, eller forveksles med for eksempel refleksvester og andre markeringer.

Denne vinteren blir det testing av kraftigere refleks, større refleks og refleks med forskjellige farger på den samme værutsatte strekningen på Saltfjellet. Refleksene skal også følges opp over flere sesonger.

– Vi trenger å finne ut hvor mye refleksegenskapene svekkes over tid på grunn av slitasje fra snø, skitt og sollys. Vi ønsker å vurdere om vi skal bruke sterkere eller større refleks på strekninger med ekstra vanskelige snø- og siktforhold, sier Øystein Larsen.

Powered by Labrador CMS