
Skal ta EU-kontroll på traktorer
Nytt påbud kommer i 2023.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Magnus og Kjetil fra Lena er to av en rekke Felleskjøpet-ansatte som nå sertifiseres til å ta periodisk kjøretøykontroll (også kjent som EU-kontroll) på traktor. De var også noen av de første elevene på den nye FK-skolen.
I 2023 kommer det nye påbudet om periodisk kjøretøykontroll (PKK) for traktorer konstruert for hastigheter over 40 kilometer i timen, og registrert 1. juli 2005 eller senere.
De siste ukene har landbruksmekanikere fra en rekke selskaper sittet på skolebenken i den splitter nye FK-skolen på Gardermoen. Kurslokalet ligger i samme bygning som det nye logistikksenteret til Felleskjøpet Agri, og har som formål å bidra til kunnskapsheving av både ansatte og kunder.
Tilbake på skolebenken
Magnus Haugen Evenstuen og Kjetil Johansen jobber til daglig ved Felleskjøpet på Lena.
- Vi er jo ikke vant til å sitte rolig på skolebenken og høre på teori, så akkurat det var litt krevende. Samtidig er dette svært interessant, og det er stas at vår avdeling på Lena vil være klar til å gjennomføre EU-kontroller, sier Kjetil Johansen.

Nå er han og kollega Magnus sertifisert til å utføre PKK på traktorer. Til sammen skal 21 avdelinger i Felleskjøpet Agri få dette på plass før det nye påbudet innføres neste år.
100 kontrollører
PKK-kurset er utviklet av Bilkurs Rogaland, etter forespørsel fra Traktor- og landbruksimportforeningen (TLIF). De første kursene ble avholdt på Klepp tidligere i år. Nå etter ferien fikk PKK-kurset altså æren av å åpne den nye FK-skolen til Felleskjøpet Agri på Gardermoen. Senere i høst flyttes kurset til Trondheim.
Jens Storhaug i Bilkurs Rogaland sier de håper å få sertifisert ca. hundre kontrollører i 2022. Det kreves 60 times opplæring, både teoretisk og praktisk, for å bli sertifisert som EU-kontrollør for traktor.
Unntak fra EU-kontroll
Han oppfordrer traktoreiere som må ha periodisk kjøretøykontroll om å følge med på Vegvesenets hjemmeside for detaljer rundt datoer for når traktoren eventuelt må være kontrollert.
Storhaug forteller at traktorer som kun går til jordbruk i egen næring vil være unntatt kontrollen. Eieren av traktoren må da selv registrere en egenerklæring på Statens vegvesens nettside, eller levere denne erklæringen på en trafikkstasjon. Dersom dette ikke blir gjort før fristen, må det tas en EU-kontroll før en kan legge inn en egenerklæring for å få fritak for EU-kontroll.
- Brukes traktoren til brøytevirksomhet, leiekjøring eller lignende, må den til PKK fire år etter første registreringsdato, deretter annethvert år, sier Jens Storhaug.
Frode Dahl er konserndirektør maskin i Felleskjøpet Agri og styreleder i TLIF. Han sier prosessen frem til dagens ordning med periodisk kjøretøykontroll har foregått i tett samarbeid med Vegvesenet og TLIF.
- Vi er fortsatt noe usikre på hvor mange som vil ha behov for periodisk kjøretøykontroll, og det er en betydelig investering som blir gjort gjennom denne opplæringen, sier Dahl.