HANDSHAKE: Her signeres E02 Kvitsøy kontrakten. Fra venstre; Sveinung Brude (prosjektleder for E39 Rogfast på Kvitsøy i Statens vegvesen), Tommy Stangeland (daglig leder i Stangeland Maskin), Berger Johannessen (administrerende direktør i Implenia Norge) og Kjell Inge Davik (divisjonsdirektør i Statens vegvesen).

Stangeland og Implenia signerte kontrakt på over 6 milliarder

Skal bygge kilometervis med tunnel for Statens vegvesen.

Det er JV Implenia Stangeland E39 E02 ANS som skal bygge E02 kontrakten på Rogfast, fra Kvitsøy. Dette er den største kontrakten i prosjektet med Statens vegvesen, det er en utførelsesentreprise med kontraktsum på hele 6.238.016.052 kroner.

Entreprisen omfatter omtrent 8,8 km toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter, og skal bygges både mot sør og nord fra Kvitsøy, og omfatter blant annet det kompliserte toplanskrysset inne i fjellet med rampene mot Kvitsøy. 

E02 skal etter hvert møte både E03 som bygges fra sør i Randaberg kommune, og E04 som bygges av Skanska Norge AS fra nord i Bokn kommune. 

Den totale lengden på Rogfast er 26,7 kilometer som da blir verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel når den står ferdig i 2033.

Omfattende arbeider

– Jeg er veldig godt fornøyd med at vi nå har signert og kan holde farten i dette viktige prosjektet. Vi ser frem til et godt samarbeid i gjennomføringen, sier divisjonsdirektør Kjell Inge Davik.

MANGE PÅ PLASS: Ansatte i Statens vegvesen, Stangeland og Implenia var på plass da kontrakten skulle signeres på anleggskontoret på Kvitsøy.

– Det skal bygges to vertikale ventilasjonssjakter som er ca. 230 meter dype og 8,6 meter og 9,4 meter i diameter. Disse sammen med flere ventilasjonstunneler skal lede brukt luft ut den ene sjakten og bringe frisk luft inn den andre sjakten. Entreprisen omfatter også 17 tekniske bygg, 154 nødstasjoner, 38 tverrforbindelser mellom løpene, fem pumpestasjoner og annet, opplyser prosjektleder for E39 Rogfast på Kvitsøy, Sveinung Brude.

 I tillegg skal det bygges omtrent 1,6 kilometer vei i dagen, gang- og sykkelveier, og ei bru på ca. 20 meter. Omtrent to millioner kubikkmeter av stein fra tunnelen skal fylles i to sjøfyllinger og den største sjøfyllingen blir til næringsareal på Kvitsøy.

– Får vist at vi er ledende innen masseflytting

– Vi er stolte og glade over å bli valgt ut til å utføre denne jobben sammen med Stangeland Maskin. E02 Kvitsøy passer veldig godt inn i Implenias strategi om å utføre komplekse infrastrukturprosjekter. Her får vi til fulle utnyttet vår ekspertise innen tunnel, betong og vann- og frostsikring, sier administrerende direktør i Implenia Norge, Berger Johannessen. 

Daglig leder i Stangeland Maskin Tommy Stangeland er enig i at prosjektet passer arbeidsfellesskapet bra:

– E02-parsellen er et stort og utfordrende prosjekt, og vi i Stangeland Maskin får vist at vi sikter høyt og er ledende innen masseflytting og grunnarbeid. Og det er vi glade for å gjøre i samarbeid med våre gode samarbeidspartnere i Implenia. 

Arbeidet på Kvitsøy starter etter sommerferien og skal fortsette der forrige entreprise sluttet, som er omtrent 230 meter under havoverflaten.

Powered by Labrador CMS