NYE SPOR: De nye T-banesporene fra Brynseng gjennom nye Hellerudtunnelen (oppe til høyre) skal bygges av Steconfer.

Steconfer tildelt jobb for Sporveien

Skal bygge 1,7 km med dobbeltspor.

Publisert Sist oppdatert

Sporveien har inngått avtale med selskapet Steconfer for å bygge 1,7 kilometer med dobbeltspor for T-banen. Steconfer er et globalt selskap for jernbaneinfrastruktur. Hovedkontoret er i Portugal og konsernet har flere avdelinger og kontorer rundt om i verden, blant annet i Oslo.

Jobben skal gjøres mellom april og august 2023. Det skal skiftes 1,2 kilometer dobbeltspor for T-banen i Oslo, og 450 meter eksisterende spor skal fjernes og reetableres.

De nye sporene legges blant annet i den nye Hellerudtunellen og over to nye T-banebruer. De to bruene er Bryn bru, som ble heist på plass i februar, og Østensjøveien bru, som støpes 3.–5. mars.

– Selskapet skilte seg ut på så vel pris som kvalitet, og vi er godt fornøyde med valget, sier Sporveiens ansvarlige byggeleder Snorre Lindberg.

Omfattende arbeider

I kontrakten ligger det også legging av pukk, ballastmatter, strømskinneanlegg, kabelarbeider og fjerning av midlertidige sporveksler.

SLIK BLIR DET: Lambertseterbanen til høyre, mens Østensjøbanen får nye spor gjennom Hellerudtunnelen opp til Hellerud T.

– Fornyelsen vil gi Oslo et bedre og mer effektivt kollektivtilbud allerede høsten 2023, sier Lindberg.

Avtalen er en av tre større entrepriser i Østensjøbaneprosjektet. Arbeidenes verdi, inkludert materiell- og utstyrsleveranser som kjøpes inn av Sporveien, er estimert til 110 millioner kroner.

– Vi setter stor pris på å få tillit i et prosjekt som har mange fellesnevnere med hva vi har utført i byggingen av Bybanen i Bergen. Også for Sporveien og Østensjøbaneprosjektet vil vi utføre sporinstallasjon etappevis og med stramme tidshorisonter, sier adm. direktør i Steconfer, Luís Bairrão.

Fornyelsen av Østensjøbanen

  • T-banestrekningen mellom Brynseng og Hellerud T-banestasjoner fornyes med ny T-banetrasé, ny tunnel og to nye bruer
  • Bakgrunnen for oppgraderingen av Østensjøbanen er at T-banestrekningen Etterstad–Hellerud har hatt en nesten hundre år gammel infrastruktur, inkludert to bruer som er på slutten av sin levetid.
  • Gamle Bryn bru ble heist vekk i oktober 2022. I februar 2023, etter bygging av nye søyler og landkar, ble ny Bryn bru heist inn
  • Den bratte og kurvede T-banetraseen mellom Bryn bru og Hellerud er opprinnelig en tidligere trikketrasé beregnet for helt andre hastigheter enn dagens, og ikke minst fremtidens T-banedrift
  • Høsten 2021 startet arbeidet med å fornye strekningen Etterstad–Hellerud på Østensjøbanen
  • Byggingen av den nye T-banetunnelen startet i april 2022
  • September 2023 er T-banetunnelen og -traseen som helhet planlagt å være ferdig
  • I siste del av 2023/2024 vil det bli utført eventuelle etterarbeider
  • Les mer om arbeidene på Østensjøbanen på prosjektets informasjonsside på Sporveien.com
Powered by Labrador CMS