Bytter ut 100 år gammel bru
100 år gammel infrastruktur skal fjernes.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Sporveien har valgt Railcom som samarbeidspartner for å etablere en midlertidig sporforbindelse mellom Lambertseterbanen og Østensjøbanen på strekningen mellom Høyenhall og Brynseng T-bane-stasjoner.
- Dette er en del av prosjekt Østensjøbanen Etterstad – Hellerud, og er nødvendig for å kunne erstatte eksisterende Bryn bru over jernbanen med ei ny moderne bru tilpasset fremtidig trasé, sier Sporveiens prosjektleder, Henning Johnsen.
Arbeidene er planlagt gjennomført i løpet av to uker i mai-juni 2022. Når den midlertidige sporforbindelsen er klar, vil all T-banetrafikk fra Østensjøbanen betjenes via Lambertseterbanens spor igjennom Brynseng stasjon i ett års tid.
Legger T-banen i tunnel og bytter ut 100 år gammel infrastruktur
På strekningen Etterstad-Hellerud er det en nesten hundre år gammel infrastruktur, med to bruer som er på slutten av sin levetid. Den bratte og kurvede T-banetraseen mellom Bryn Bru og Hellerud er en tidligere trikketrasé beregnet for andre hastigheter enn dagens, og ikke minst fremtidens, T-banedrift.
Sporveien skal legge T-banen i tunnel og bytte ut bruene over Østensjøveien og Alnaelva. Linje 2 og Linje 3 vil få høyere hastighet, og dermed redusert reisetid og bedre regularitet, i tråd med kollektivsatsingen i Oslo.
Det er planlagt å sette banen i drift i løpet av høsten 2023, men det vil også foregå mindre etterarbeider ut 2023 og inn i 2024.