DOZER: Tina Hannestad (21) har tatt fagbrev og kjører dozer på massedeponiet til familiebedriften H. Hannevold Transport i Vestfold.
DOZER: Tina Hannestad (21) har tatt fagbrev og kjører dozer på massedeponiet til familiebedriften H. Hannevold Transport i Vestfold.

Tina (21) er dozerdronning

HOF: Mens "alle" venninnene til Tina Hannevold (21) valgte å bli lærere, har hun tatt fagbrev som maskinfører. Stort sett kjører hun dozer.

Publisert

Tina jobber i familiebedriften H. Hannevold Transport fra Sundbyfoss i Vestfold. Helt siden det var praktisk mulig, har hun vært med pappa Nils Terje som er tre generasjons eier av bedriften sammen med broren Jarle.

Hun begynte på studiespesialisering som de fleste av venninnene, men etter det første året hoppet hun over til mek’en. Etter videregående fikk hun lærlingplass hos Kjeldaas i Sande før hun de siste to årene har fullført læretiden i familiebedriften.

Interesse

- Det var nok pappa som tente interessen for anleggsbransjen for meg. Jeg har alltid vært interessert i å være med å bygge og lage ting. Det må skje noe, sier den energiske 21-åringen og flirer.

SELVVALGT: Tina Hannestad ba om å få prøve seg på dozeren. Nå har hun kjørt den nærmest på fulltid i to år.
SELVVALGT: Tina Hannestad ba om å få prøve seg på dozeren. Nå har hun kjørt den nærmest på fulltid i to år.

Det er ikke bare yrkesvalget til Tina som skiller henne fra de aller fleste. De siste par årene har det vært Cat D6-dozeren som har vært hennes viktigste maskin. I vår kjørte hun opp og fikk maskinførerbevis på alle anleggsmaskinene hun kjører og bruker.

- Det er lenge siden jeg sa til pappa at jeg ville prøve meg på dozeren, sier hun. Det er et valg hun ikke har angret på. 1. juni avla hun fagprøven som maskinfører på både dozer, hjullaster og graver. Og besto med glans.

Deponi

Rett utenfor Sundbyfoss driver Hannevold Transport et massemottak hvor Tina er dronningen på tippen. I de mest travle periodene kommer det over 35 vogntog med fyllmasser som Tina plasserer ut i deponiet. Leire- og jordmassene som kommer, er både fra lokale prosjekter i Vestfold og anlegg helt inn i Oslo-området.

DYTTER: På travle dager kommer det over 35 lass med masser som Tina Hannestad håndterer med Cat D6-dozeren.
DYTTER: På travle dager kommer det over 35 lass med masser som Tina Hannestad håndterer med Cat D6-dozeren.

I tillegg til dozeren har hun også to hjullastere og en 20-tonns gravemaskin som brukes ved behov. I tillegg til mottaket av masser leverer Hannevold Transport også sand og jord fra eiendommen. Sammen med Tina jobber også den pensjonerte lensmannen i bygda som hjullasterkusk der.

Liker å skape

Tina er ett av fire barn, og den eldste dattera til Nils Terje Hannevold. Hun er den eneste av barna som jobber i familiebedriften, og hun vet akkurat hva hun vil. For selv om det er fatter’n som er sjefen, har han en «nestkommanderende» som vet hva hun vil og ikke lar seg plukke på nesa.

Selv om hun har tilbrakt store deler av oppveksten i forskjellige Volvo lastebiler har hun ikke tatt lastebillappen. Ennå. Hun ville bli ferdig med fagprøven som maskinfører før hun hoppet videre til førerkortet for lastebil.

KLINE: Etter en vår med ekstremt mye nedbør ble det klinete på tippen.
KLINE: Etter en vår med ekstremt mye nedbør ble det klinete på tippen.

Hennes første «skikkelige» jobb var snøbrøyting ved garasjeanlegget til familiebedriften. Etter hvert ble oppgavene større og mer komplekse. For Tina Hannestad liker å utfordre seg selv med nye oppgaver.

Noen kommentarer

Selv om jenter i store anleggsmaskiner blir stadig vanligere, er de fortsatt i solid mindretall. Tina skulle ønske at det flere jenter som tok de samme yrkesvalgene hun har gjort. Hun mener anleggsbransjen hadde hatt godt av flere jenter.

Fortsatt kommer det enkelte spydige og sarkastiske kommentarer som kommer jentenes vei. Og de eldste gubbene er de verste.

Drevet lenge

H. Hannevold Transport ble startet i 1934. Firmaet driver i hovedsak med massetransport av sand, jord og knuste masser. I tillegg driver de med jordproduksjon og drifter deponier.

Bedriften har 11 egne tippbiler i tillegg til flere innleide som kjører fast er de rundt 20 biler i drift.

Powered by Labrador CMS