AT.JOBBER | Stillingsmarked
Tre sykkeltunneler ferdig sprengt
FERDIG SPRENGT: Alle tre gang- og sykkeltunnelene på Sotrasambandet er nå gjennombrutt, og utgjør sammen 443 meter av totalt 14 kilometer gang- og sykkelvei.
Denne uken kom gjennomslaget i Kipletunnelen, den siste av tre gang- og sykkeltunneler på Sotrasambandet. På strekningen mellom Storavatnet og Drotningsvik er det til sammen sprengt ut 443 meter tunnel for gående og syklende.
De tre tunnelene ligger alle på bergenssiden. Kipletunnelen er 167 meter lang og fikk gjennomslag 18. november. Harafjelltunnelen på 213 meter fikk gjennomslag 27. juni, mens den korteste, Janahaugtunnelen på 63 meter, ble gjennombrutt 15. mai.
Bertelsen & Garpestad og Sartor Drange
Bertelsen & Garpestad har drevet Harafjell og Kiple, mens Sartor Drange har drevet Janahaugtunnelen.
14 kilometer sammenhengende
Totalt bygger prosjektet 14 kilometer sammenhengende gang- og sykkelvei fra Storavatnet til Bildøy som blir del av hovedrutenettet for sykkel i Bergen vest. Gang- og sykkelveien får fem meters bredde, der fortau og sykkelvei er skilt med lav kantstein.
– Det er ikke hverdagskost at vi bygger ut et så stort og sammenhengende system for gående og syklende parallelt med bygging av ny riksvei. Når vi åpner dette i 2028 vil det for første gang være mulig å gå eller sykle på en trafikksikker måte mellom Sotra og Bergen, ytrer prosjektsjef Lene Sælen Rivenes i pressemeldingen.
Riksvegen skal åpne for trafikk i 2027, mens gang- og sykkelveien blir åpnet ett år etter, i 2028.