NY GENERASJON: VBG har gjennom flere år utviklet digitale tilhengertilkoblinger. Nå er løsningen klar etter feltprøver over hele Europa, og sertifisering etter UNECE R55. Foto: VBG
NY GENERASJON: VBG har gjennom flere år utviklet digitale tilhengertilkoblinger. Nå er løsningen klar etter feltprøver over hele Europa, og sertifisering etter UNECE R55. Foto: VBG

VBG hengerfester blir digitale!

HENGERFESTENE SNAKKER: VBG innfører ny digital teknologi i sin nye generasjon hengerfester. Dette gir helt nye og langt flere muligheter for brukerne.

Publisert

Blant de umiddelbare fordelene med digitale tilhengertilkoblingene, er at det skal gi økt sikkerhet og være enklere bruk.

- Med digital teknologi har vi gitt koblingen helt nye funksjoner, og åpnet muligheten for både å oppgradere med flere funksjoner. Ikke minst kan man integrere koblingen i lastebilens digitale systemer, sier Kjetil Håkonsen som er Business Unit Manager i VBG Group Sales Norge.

Varsler om saksing

Sensorteknologi gir nye muligheter, både for sikkerhet og bekvemmelighet. Systemet kan leveres i flere varianter, og det kan oppgraderes med ekstra funksjoner senere. Koblingen vil for eksempel varsle sjåføren dersom en saksing er i ferd med å skje.

FØRST UT: Den nye serien introduseres trinnvis i løpet av høsten. Først ut er VBG 795 V-3 som nå er lansert. Foto: VBG
FØRST UT: Den nye serien introduseres trinnvis i løpet av høsten. Først ut er VBG 795 V-3 som nå er lansert. Foto: VBG

En annen nyttig mulighet med den nye teknologien, er å få hjelp når man skal koble på hengeren. Radarsensorene registrerer posisjonen til dragstangen, og veileder sjåføren for rask og sikker tilkobling. Dermed kan sjåføren redusere antall ganger ut og inn av førerhuset ved tilkobling. Nå kan føreren koble på hengeren via systemet, før man deretter går ut og kobler slanger og kabler.

Mye er nytt

VGB-koblingene ser ganske like ut i design, men de er blitt mindre fysisk sett og med mer innhold. En helt ny luftservo er blant annet konstruert. Denne er basert på patentert VBG-teknologi, og gir mer pålitelig funksjonalitet. Ikke minst gjør den det enklere for påbyggeren.

- De nye koblingene har betydelig mindre dimensjoner som gir mer plass for påbyggeren, og mer handlingsrom for sjåføren. Den nye luftservoen gir redusert risiko for luftlekkasje, og det er en forbedret beskyttelse for lås og signalstift, sier Kjetil Håkonsen.

Den nye koblingen er også lettere og mer pålitelig. Dette øker levetiden, reduserer behovet for service og reduserer totalkostnadene for bileieren.

Ny ventilboks

Til den nye generasjonen kommer det også en helt ny ventilboks. Denne har push-in-nipler og forsterkede hengsler som enkelt kan monteres forskjellige steder på bilen. Vekten på denne er halvert, og den har fått nye håndtak som gjør det enkelt å manøvrere selv med arbeidshansker.

Powered by Labrador CMS