EL ARBEIDSBILER: Geir Bentestuen ved en elektrisk arbeidsbil fra polske Melex. Firmaet til Bentestuen, Nomaco Norge AS, har agenturet på Melex i Norge.

Vil tilby el-pakke

JESSHEIM: - Vi vil lage elektrisk pakke til entreprenørene, sier daglig leder Geir Bentestuen i Nomaco Norge AS.

Publisert

Bentestuen etablerte firmaet for et par år siden, og han har sikret flere agenturer som han i stor grad selger gjennom Akershus Traktor-systemet. Han leier også sitt kontor hos Akershus Traktor, og hadde egen stand på et arrangement Akershus Traktor hadde på Jessheim i mars for entreprenører.

Flere av produktene går på å holde vegetasjon langs veier eller i parker etc. nede. Ett av produktene er Oeliatec (elektrisk drevet) med 120 graders lavtrykkskjele og som garanterer varmt vann på 99 grader ned i lansen. Kjemikalier til ugressbekjempelse er ikke tillatt lenger, og derfor er vannbasert bekjempelse i vinden.

Nytt agentur

Utstyret kan monteres på et helt nytt agentur som Nomaco har fått, batteridrevne arbeidsbiler fra Melex. Disse kommer i størrelser opptil 3,5 tonn, med 1,5 tonns lastekapasitet og opptil 18 mil kjørelengde (hastighet 65 km/t).

- Melex-bilene kan bygges akkurat slik kunden ønsker dem, med skap, plan, åpen, lukket, eller tipp for å nevne noe, sier Bentestuen.

FJERNSTYRT: Demo av den fjernstyrte batteridrevne Raymo-gressklipperen på plassen ved standen til Nomaco Norge.

Man kan for eksempel ha Oeliatec-utstyret og vanntank bak på planet, og montere en frontbom på 40 cm eller 60 cm foran på bilen, som ett eksempel.

Klippere

Fjernstyrte batteridrevne gressklippere fra Raymo har batterikapasitet på 4-5 timer og klippebredde på 104-132 cm. Modellene han også fås i hybridmodell med en generator som lader batteriet fortløpende og med total kjøretid på 6-8 timer.

Bentestuen nevner også at han venter en ny proff batteridreven sitteklipper med hytte fra nederlandske Alltrec. Klipperen har 8 timers drift på batteriet og klipper i opptil 2,7 meters bredde. Videre har den styrespak og 4-hjulstrekk. Klipperen er ventet klar for markedet i april/mai.

Powered by Labrador CMS