OMVISNING: AT.no ble invitert på omvisning i og rundt den 10 fot store contatineren som utgjør Volvos energibank. Omviser: Mannen bak Volvo Power Unit, Sebastian Wang-Hansen.

Volvo Maskin i støtet – lanserer «Power Unit»

ZEM: Vi ble med utvikler Sebastian Wang-Hansen inn i Volvos nye energibank!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Volvo ruller ut el-maskiner i høyt tempo. Årets store nyhet er Volvo EC230 Electric, en graver Volvo omtaler som «verdens første store, batterielektriske anleggsmaskin produsert ferdig på fabrikk». Norge er det første markedet i verden som får tilgang til denne modellen, og i løpet av året vil over 30 maskiner leveres til norske kunder.

Men ingen el-graving uten strøm! Hurtiglading på anlegget er en forutsetning. Løsningen heter Volvo Power Unit, og avdukingen fant selvfølgelig sted på Vei og Anlegg.

Omvisning

AT.no ble invitert på omvisning i og rundt den 10 fot store contatineren som utgjør Volvos energibank. Omviser: Mannen bak Volvo Power Unit, Sebastian Wang-Hansen.

10 FOT: Slik fremstår energibanken. På den grå veggen; landstrøm. På den gule; ladepunkter for alt fra store gravemaskiner til entreprenørens pick up.

– Her inne har vi plassert fem 66 kWh Akasol-batterier som samlet gir 330 kWh. Det skal være nok til å lade Volvo EC230 Electric to ganger uten tilførsel. Men som regel er det jo landstrøm på anleggene, sier Wang-Hansen.

I slike tilfeller har Volvo-containeren to power input: Én 230 Vac og én 400 Vac, begge 125A 3-fase.

Maritim bakgrunn

Wang-Hansen jobber i det Volvo Penta-eide (60%) selskapet Zem som inntil nå har konsentrert seg om levering av batterier og elektriske fremdriftssystemer til skip, ferger og arbeidsbåter.

– De maritime kravene er høyere enn for landbasert industri, men vi har tatt med oss mye av dette inn i Volvo Power Unit. Først og fremst robustheten og brannsikkerheten, sier Wang-Hansen.

Likevel veier ikke containeren mer enn 5800 kg. Dimensjonene er 299 X 244 X 259 CM.

Volvo Power Unit er utviklet i Norge av Zem, Volvo, Nordic Batteries og Kongsberg Electronics.

FIVE PACK: Fem batterier på til sammen 330 kWh.

80 minutter

På anleggsplassen foregår alle operasjoner på enhetens utside. Her er uttak for lading med 150kW effekt via CCS2 ladekontakt, innebygd lader for Volvo kompakte elektriske maskiner, samt den elektriske formannsbilen.

– Det tar 80 minutter å lade opp den store el-graveren, sier Wang-Hansen.

Oppgradering på vei

Det er foreløpig bare ett eksemplar av Volvo Power Unit. Etter Vei og Anlegg skal containeren videre til Volvo-dagene i Sverige.

– Deretter blir det mere testing, samtidig som vi utvikler ett nytt, oppgradert eksemplar. På denne blir kapasiteten enda større: 5 x 94 kWh batterier som samlet gir 470 kWh.

Powered by Labrador CMS