Kvitsøykrysset med tunnelene opp til Kvitsøy og ventilasjonssystemet er en del av E 02 – Kvitsøy-kontrakten i E39 Rogfast-prosjektet.
Kvitsøykrysset med tunnelene opp til Kvitsøy og ventilasjonssystemet er en del av E 02 – Kvitsøy-kontrakten i E39 Rogfast-prosjektet. (Illustrasjon: Norconsult/ Statens vegvesen)

Avlyser Rogfast-kontrakt

Statens vegvesen avlyser konkurransen om Kvitsøy-kontrakten i Rogfast-prosjektet.

Det ble i juli 2019 klart at Vegvesenet etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten sto igjen med én kvalifisert tilbyder. Den tilbudte prisen lå ca. 1 milliard kroner over byggherreanslaget.

Kvitsøy-kontrakten er unik i norsk veibygging, med store tekniske utfordringer. Rogfast skal ha en 26,7 km lang undersjøisk tunnel som når den står ferdig er verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Kvitsøy-kontrakten omfatter 1/3 av denne pluss fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøy.  

- Vi har gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Forsiden nå