LAVT: Ifølge MAN er dette det laveste innsteget i klassen. For en sjåfør som går hyppig inn og ut av hytta, er dette en stor fordel.
LAVT: Ifølge MAN er dette det laveste innsteget i klassen. For en sjåfør som går hyppig inn og ut av hytta, er dette en stor fordel. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Elektrisk løve

Kun dager etter at de første kundene mottok eTGM for testing i Østerrike, viste MAN det som kan bli deres neste elektriske bil på IAA-messen.

SMART: Med oppfellbart passasjersete er det enkelt for føreren å gå ut mot fortauet på høyre side og slippe farlige situasjoner på gata. Foto: Torbjørn Eriksen

MAN CitE konseptbil er en 15-tonns bydistribusjonsbil hvor MAN har tatt førermiljø og ergonomi til et nytt nivå. Her er inn- og utsteg satt i fokus.

Gulvet er bare 340 mm fra bakken, slik at det er mulig å sette seg rett i setet og svinge seg inn. Alternativt kan føreren gå gjennom hytta, hvor passasjersetet felles automatisk opp og frigjør passasje. Sidedøren på passasjersiden åpnes elektrisk og skyves bakover, noe som er praktisk om man står parkert i andre rekke eller skal gå ut på fortauet.

Sikkerhet er også et viktig element. Med den lave sitteposisjonen får man bedre oversikt i forkant av bilen, men i tillegg er bilen utstyrt med speilkamera og 360° fugleperspektiv.

MAN beregner rekkevidden til minst 100 km, noe de mener er mer enn nok for en bydistribusjonsbil. Det er også nye takter når det gjelder utviklingsfasen på bilen: Prosjektet har kun tatt 18 måneder å utvikle, mot normalt 5 år.

 

Forsiden nå