En Cat 777 trekker en Hitachi EX1200 som står på hjulsystemet fra Sleipner Finland Oy hos Norsk Stein på Jelsa. Wirene bak hjulene brukes til å flytte hjulsettet med skuffen.
En Cat 777 trekker en Hitachi EX1200 som står på hjulsystemet fra Sleipner Finland Oy hos Norsk Stein på Jelsa. Wirene bak hjulene brukes til å flytte hjulsettet med skuffen.

Flytter beltegraveren med transporthjul

En Hitachi EX1200 flyttes noen hundre meter flere ganger i uken i bruddet hos Norsk Stein på Jelsa i Rogaland. Isteden for å belte den rundt, plasserer maskinføreren den på et transporthjulsett og henger etter en tipptruck.

- Vi sparer et beltepar hvert andre år på å frakte maskinen på denne måten. Det er spesielt greit å bruke hjulene når den skal fraktes ca. en kilometer fra bruddet til verkstedet ca. en gang per måned, sier verksmester Ståle Østerhus til AT.no.

Maskinfører Arne Marvin Landsverk trer beltene på transporthjulene som om det skulle være et par tøfler. Det tar få sekunder fra Hitachi-en står på bakken til den er plassert på hjulene og henger bak en tipptruck med skuffen i lasset.

Maskinen står løst oppå hjulsystemet. Vektfordelingen over hjulene gjør at den likevel står støtt under transporten.

Maskinfører Arne Marvin Landsverk fra Haukeli.

- Dette er som å flytte en god gammel hjul-Brøyt, smiler Landsverk bredt.

Finsk-produsert

Det er det finske firmaet Sleipner Finland Oy som har produsert transporthjulene. Finnene lager transporthjul som kan flytte gravemaskiner opp til 550 tonn.

To av de mindre settene befinner seg i Norge. Det ene er på Jelsa. Det andre er i bruddet hos NorStone på Tau, snaut ti mil kjøring unna. Det er dette som er det nyeste i Norge. Det ble kjøpt i fjor, og brukes til å frakte en Volvo EC480D på 50 tonn i steinbruddet.

En Komatsu HD785 flytter en Volvo EC480D hos NorStone på Tau. Foto: NorStone

- Vi er veldig fornøyd med kjøpet. De skreddersydde hjulsettet til understellet på graveren vår. Og en representant for Sleipner har vært hos oss og kurset maskinføreren og sjekket at alt fungerer som det skal, sier teknisk sjef i NorStone, Bjørn Ingvaldstad.

Montering av Cat 390D som overtok etter Hitachi-en i bruddet på Jelsa. Foto: Norsk Stein

Hos NorStone sparer de et beltepar i året på å frakte beltegraveren på hjul.

- Vi sparer også mye drivstoff og tid, sier en fornøyd Ingvaldstad.

Bruker samme sett

I februar ble EX1200-graveren hos Norsk Stein erstattet av en Cat 390D.

Den bruker det samme hjulsettet som forgjengeren uten problemer.

Forsiden nå