Den ene Euclid-en lastes av Komatsu-en mens den andre R130-en tipper lasten sin i grovknuseren.
Den ene Euclid-en lastes av Komatsu-en mens den andre R130-en tipper lasten sin i grovknuseren.

Grønne kjemper hos Feiring Bruk

To Euclid R130 tipptrucker kjører i skytteltrafikk mellom bruddet og grovknuseren på Feiring Bruks hovedanlegg i Lørenskog i Akershus.

Lass etter lass på nær 120 tonn dundrer ned i tippesjakten. Euclid-ene ble kjøpt nye av Feiring Bruk i 1988, men går fortsatt uten problemer.

- Vi har et eget maskinverksted med mekanikere som er flinke på alt som er av maskiner. Oppfølging og vedlikehold er en viktig årsak til at tipptruckene fortsatt holder så godt etter 25 år, sier avdelingsleder for Feiring Bruk Lørenskog, Tormod Wæhle.

Maks. lastekapasitet er 118 tonn med totalvekt på 218,7 tonn. R130 er 5,84 m høy, 5,61 m bred og 11,25 m lang. De to tipptruckene som kjører i Lørenskog, er utstyrt med Cummins Ktta 38c, 12-sylindret V-motor på 38 liter. Maks. effekt er 1350 hk.

Dette bildet av Tormod Wæhle bak den ene tipptrucken, viser hvor store dimensjoner det er snakk om i bruddet.
Dette bildet av Tormod Wæhle bak den ene tipptrucken, viser hvor store dimensjoner det er snakk om i bruddet.

Stor graveredskap

I bruddet står en Komatsu PC 1250 gravemaskin, som ble kjøpt ny for ett år siden, og laster Euclid-ene.

- Vi har montert ei skuffe som er tilpasset vekten på massen i bruddet. Den har et volum på 7,2 m 3, sier Wæhle til AT.no.

Når kassen er full viser maskinføreren skuffa ved siden av tipptrucken, slik at føreren av denne ser at alle tennene fortsatt sitter på skuffen. Da vet han at det ikke følger med tenner inn i knuseanlegget. Samtidig gir han dumperføreren lydsignal som bevis på at han har lass og kan kjøre til sjakten.

R130 ved tippesjakten. Sjåføren ser at det er nok plass før han tipper.
R130 ved tippesjakten. Sjåføren ser at det er nok plass før han tipper.

Nede ved verkstedet står en Hitachi EX 1100 gravemaskin som gjorde lastejobben i brudden for inntil et år siden. Nå er den solgt.

 

Steintygger

Vi blir med Wæhle ned til grovknuseren, en Svedala P180-140 pendelknuser. Knuseren er en av landets største og har en inntaksåpning på 1,8x1,4meter. Når det en sjelden gang kommer steiner som er for store, står operatør Daniel Rondahl parat med en BB 6630 hydraulisk hammer og pigger blokken slik at den går ned i knuseren.

Fraksjon 0-150 mm skilles ut og fraktes ut på et eget transportbånd. Steinstørrelser opptil 500-600 mm fortsetter ferden ned i sekundærknuseren, en Morgårdshammar spindelknuser (BS900), som ikke har noen problemer med å tygge unna steinstrømmen som kommer dens vei.

Den hydrauliske hammeren står klar dersom det skulle komme en stor stein som blokkerer grovknuseren.
Den hydrauliske hammeren står klar dersom det skulle komme en stor stein som blokkerer grovknuseren.

Operatør Daniel Rondahl har oversikt over knuserne fra det store og luftkjølte kontrollrommet.
Operatør Daniel Rondahl har oversikt over knuserne fra det store og luftkjølte kontrollrommet.

Den knuste steinen går opp forsiktet, hvor subbus og maskinkult 20/120 skilles ut. Resten går til videre nedknusing.

Ny transportør

For transport av 20-120 til utelager er det satt opp en helt ny transportør som ble tatt i bruk i april i år. Den nye transportøren har en mye større kapasitet enn den gamle som satt der, og har tjenestegjort i over 40 år.

- Tidligere kunne vi bare kjøre maskinkult 20-120 ut på transportøren, men vi har nå bygd om og kan kjøre en fraksjon opp til 250-300mm som det kommer til å bli en del leveranser av i fremtiden i forbindelse med veibygging, sier Wæhle.

Salve på 30.000 tonn

Da AT.no er på besøk i bruddet, skal 30.000 tonn berg sprenges. Feiring Bruk leier inn Skanska til bergdriften. Bergsprenger Arne Eilefsen og lærling Knut Åge Dalen er på plass for å skyte salven.

Bergsprenger Arne Eilefsen og lærling Knut Åge Dalen er klare for å skyte.
Bergsprenger Arne Eilefsen og lærling Knut Åge Dalen er klare for å skyte.

- Dette er en middels salve med 7,8 tonn slurry. På de største brukes det 12 til 14 tonn, sier Eilefsen, som reiser mellom de mange avdelingene og datterselskap til Feiring Bruk for å sprenge.

Så tar bergsprengeren plass bak en hjullasterskuffe som står ca. 100 m bak pallen som skal sprenges. Vi andre kjører til forskjellige vaktposter for å sørge for at området er klart.

Wæhle og Dalen står på et punkt i front for salven som skal sprenges, ca. 700 m unna, med utsikt over så å si hele bruddet. Etter at et par asfaltbiler med veldig god tid har forlatt områder, er det klart for at Eilefsen kan gjøre det han kom for.

Avdelingsleder for Feiring Bruk Lørenskog, Tormod Wæhle, ringer sjåføren på den siste asfaltbilen og ber ham kjøre ut av bruddet så det blir mulig å sprenge.
Avdelingsleder for Feiring Bruk Lørenskog, Tormod Wæhle, ringer sjåføren på den siste asfaltbilen og ber ham kjøre ut av bruddet så det blir mulig å sprenge.

Pallen legges nydelig ned, og etter en kort kjøretur kan vi konstatere at det ble fin fragmentering uten nevneverdig sprut. Maks. fremkast var ikke særlig mye lengre enn 100 meter fra opprinnelsesstedet.

En Hitachi EX1100 gjorde gravejobben i bruddet for inntil ett år siden. Nå er den solgt.
En Hitachi EX1100 gjorde gravejobben i bruddet for inntil ett år siden. Nå er den solgt.

Verkstedet er en viktig del av steinproduksjonen hos Feiring Bruk i Lørenskog. Mekanikerne sørger for at det ikke blir uforutsette stopp i produksjonen.
Verkstedet er en viktig del av steinproduksjonen hos Feiring Bruk i Lørenskog. Mekanikerne sørger for at det ikke blir uforutsette stopp i produksjonen.

De to grønne tipptruckene hviler seg etter dagens innsats.
De to grønne tipptruckene hviler seg etter dagens innsats.

Forsiden nå